هوایی پاک‌تر با جایگزینی CNG به جای بنزین و گازوئیل

5c42f6be2cfa3_5c42f6be2cfa4
امروز 29 دی‌ماه، روز ملی هوای پاک است. در‌چنین روزی بیشتر از سایر روزهای سال به موضوعاتی با محوریت آلایندگی هوا پرداخته می شود. در ایران نیز بروز هوای آلوده در فصل سرما مهمان ناخوانده هرساله کلانشهرهای کشور شده است.

وقتی به دنبال مقصران بروز این آلایندگی می‌گردیم، انگشت اتهام بیش از همه به تردد خودروهای بی‌شمار در کلانشهرها و بنزین و گازوئیلی است که در موتور این خودروها می‌سوزد و به طور مستمر دود ناشی از احتراق سوخت را به هوای این کلانشهرها تزریق می کند.

بدون اینکه بخواهیم سهمی از سوخت خودروها برای آلایندگی هوای کلانشهرها در کار دیگر آلاینده‌ها به‌خصوص صنایع تعیین کنیم، سوخت خودروها که بیشتر شامل بنزین و گازوئیل می‌شود، یکی از متهمان اصلی آلایندگی هوا است و هرچه در این بخش کار شود و شاهد ارتقای کیفیت سوخت و ارتقای نوع احتراق و کاهش مصرف سوخت در موتور خودروها باشیم، از آلایندگی هوا کاسته می‌شود.

مشکل آلایندگی سوخت خودروها فقط مشکل کلانشهرهای ایران نیست، بلکه مشکلی است که تمام جهان با آن مواجه است. در کشورهای پیشرفته سالهاست که طرح‌ها و پروژه‌های متعددی به منظور کاهش مصرف سوخت در خودروها، ارتقای کیفیت سوخت و حتی جایگزینی سوخت خودروها تعریف و اجرایی شده‌اند.

می‌توان بحث جایگزینی سوخت و حذف بنزین و گازوئیل از سبد مصرف سوخت خودروها را یکی از طرح‌های اصلی کشورهای پیشرفته جهان برای مقابله با آلایندگی هوا برشمرد.

استفاده از انرژی برق و سوخت گاز طبیعی به عنوان جایگزین بنزین و گازوئیل مهمترین نتایج بررسی‌های دهه‌های اخیر بر روی این موضوع هستند. اگرچه کشورمان ایران نیز به تولید خودروهای برقی ورود کرده اما هنوز بسترهای توسعه آن در کشور فراهم نشده است.

اما کشور ایران به لحاظ دارا بودن ذخایر عظیم گازطبیعی و همچنین نزدیک به دو دهه تلاش برای توسعه صنعت CNG، امکان مناسبی برای جایگزینی سوخت CNG (گاز طبیعی فشرده) با سوخت بنزین و گازوئیل دارد.

هم‌اکنون نیز روزانه 20 میلیون مترمکعب سوخت CNG در کشور مصرف می‌شود که جایگزین مصرف 20 میلیون لیتر بنزین شده است. سوخت CNG به نام سوخت پاک نیز معروف است، چرا که آلایندگی بسیار کمی نسبت به بنزین و گازوئیل دارد.

همانطور که در جدول بالا مشخص است، آلایندگی ذرات معلق و اکسیدهای گوگرد در صورت مصرف سوخت CNG صفر است و آلایندگی اکسیدکربن و اکسیدنیتروژن سوخت CNG در برابر بنزین و گازوئیل به مراتب کمتر است.

در حالی‌که مصرف بنزین بیش از 80 میلیون لیتر در روز، مصرف گازوئیل در بخش حمل‌و نقل حدود 60 میلیون‌لیتر در روز و مصرف CNG تنها معادل مصرف 20 میلیون لیتر در روز است، می‌توان با جایگزینی بیشتر سوخت CNG در سبد مصرف سوخت خودروهای کشور، هوایی پاک‌تر برای ایران رقم زد.

برچسب ها:

اجتماعی