چرخ زندگی جوانان «بی‌ کار» نمی‌چرخد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یکی از مشکلاتی که جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یافتن شغل مناسب است؛ شغلی که به آن علاقه داشته باشند و آینده آنها را تأمین کند اما یافتن این شغل، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

وقتی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ١٣٩٧ منتشر شد، حاکی از آن بود که نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢,١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند؛ روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩٦ به میزان ٠.٥ درصد کاهش داشته است و جمعیت بیکار کشور  با ٤٤٩٥٨  نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٥,٥ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٦) ٠.٩ درصد کاهش یافته است.

یکی از اقداماتی که در راه ایجاد اشتغال‌ در کشور انجام می‌شود، برگزاری آزمون‌های متمرکز دستگاه‌های اجرایی برای جذب نیرو در دستگاه‌های مختلف است و یکی از این دستگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است.  

 پنجمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور ۱۵ تیرماه برگزار شد؛ در این آزمون برای رقابت در رشته‌های درخواستی وزارت آموزش و پرورش، ۳۷۳ هزار و ۹۶۴ نفر ثبت‌نام کردند که ۳۲۵ هزار و ۱۹۱ نفر در جلسه آزمون حضور یافتند.

ظرفیت جذب آموزش و پرورش، ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر بود که ۲۵ هزار و ۴۲۶ نفر برای مرحله دوم آزمون که مصاحبه بود، معرفی شدند و مرحله مصاحبه انجام شد و نتایج ۲۶ شهریور ماه اعلام شد.* مسیر سخت و طولانی برای معلم شدن

در این میان عده‌ای که پذیرفته نشده بودند، پیگیر ماجرا بودند؛ یکی از این افراد به خبرنگار فارس گفت: ما از بین ۳۲۰ هزار نفر که در آزمون شرکت کرند، انتخاب شدیم و به مرحله مصاحبه رسیدیم اما با نمرات نزدیک به هم رد شدیم ضمن اینکه مطلع شدیم در برخی رشته‌ها، ظرفیت تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: حرف من و دوستانم این است که در شرایطی که آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد چرا از ما استفاده نمی‌کند؛ چرا جوانانی که دوست دارند، معلم شوند، مسیر طولانی و سخت برای معلمی پیش روی‌شان است؟

* امکان استخدام در آموزش و پرورش با اعمال فشار نیست

البته پذیرفته‌نشدگان مرحله دوم آزمون استخدامی، تجمع‌هایی نیز در مقابل آموزش و پرورش و مجلس برای پیگیری و استخدام در آموزش و پرورش داشتند.

تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من»، خواستار جذب مصاحبه شوندگانی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 97 ماده 28 شرکت کردند، بودند البته این درخواست در قالب پویش‌های متفاوتی چون «اعتراض به ظرفیت محدود آزمون استخدامی تیر 97 ماده ۲۸ آموزش و پرورش» و «آموزش و پرورش پویا با استخدام معلمین تحصیلکرده از دانشگاه‌های برتر» نیز مطرح شده است.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: اینکه تعدادی از کسانی که در آزمون استخدامی پذیرفته نشدند در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع می‌کنند را کاملاً غیرقانونی می‌دانم و کاملا نسبت به این قضیه گلایه‌مند هستم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دستگاهی نیست که با اعمال فشار، تحصن و شلوغ کردن جلوی وزارتخانه بخواهند در آن استخدام شوند.

الهیار ترکمن تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تابع قوانین اداری و استخدامی کشور است؛ به عبارت دیگر ما دستگاه مجری هستیم و دستگاه سیاست‌گذار نیستیم بلکه این سیاست‌ها از طرف سازمان اداری و استخدامی ابلاغ می‌شود و ما باید اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در خصوص آزمون استخدامی اخیر نیز چند برابر ظرفیت پذیرش انجام شد و بر اساس سیاست‌های اعلامی یعنی تراز نیروها و رشته‌های مختلف جغرافیایی و مصاحبه برای معلمی، افراد انتخاب شدند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که این افراد اعلام می‌کنند که ما نمره علمی را آورده‌ایم اما پذیرفته نشده‌ایم، گفت: این افراد بر اساس چند برابر ظرفیت انتخاب شده‌اند و آنها نمی‌توانند تعیین کنند که آموزش و پرورش ظرفیت دارد یا خیر بلکه طرف حساب ما سازمان امور استخدامی و سازمان سنجش است یعنی بر اساس ضوابط تعیین شده افراد به کار گرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: ‌گروهی که بر اساس فرایندهای قانونی نمی‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند و با اعمال فشار و تجمع می‌خواهند در این وزارتخانه استخدام شوند و این افراد با این روش نشان می‌دهند که صلاحیت معلمی را ندارند.

*استخدام در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی

جدا از تجمع این جوانان برای خواسته‌ای چون استخدام آن هم در شرایطی که در مصاحبه رد شده بودند؛ این جوانان خواستار و علاقه‌مند به شغل معلمی هستند و دوست دارند وارد آموزش و پرورش شوند.

الهیار ترکمن در خصوص جذب در آموزش و پرورش گفت: به استناد ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش باید مجوزهای استخدامی را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب کند.

وی ادامه داد: استخدام در این وزارتخانه از طریق این دانشگاه‌ها به دو شکل انجام می‌شود؛ اولین روش اینکه، دواطلبین دیپلمه در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و پس از پذیرفته شدن در مرحله کتبی و مصاحبه، در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به مدت چهار سال ادامه تحصیل می‌دهند و همزمان جذب در این وزارتخانه می‌شوند. 

الهیار ترکمن اضافه کرد: روش دوم، جذب افراد دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس دانشگاه‌های دیگر است که موسوم به ماده ۲۸ است و این افراد پس از قبولی در آزمون استخدامی و مصاحبه باید یک دوره یک ساله را در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی طی کنند. 

وی تصریح کرد: در روش اول، افراد جوان جذب آموزش و پرورش شده و مدرک تحصیلی دانشگاهی را کسب می‌کنند و در روش دوم نیز از افراد جوان و تحصیل‌کرده استفاده می‌شود؛ در هر جالی محدودیتی‌ که در جذب آموزش و پرورش وجود دارد این است که باید حتما از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد مگر اینکه قانون به ما از طرق دیگری مجوز جذب دهد. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا امسال وزارت آموزش و پرورش استخدام خواهد داشت، گفت:‌ ما سالیانه مجوز جذب می‌گیریم و پیگیر درخواست مجوز برای ردیف استخدامی هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی