به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران، زمان حضور ایرانیان در شبکههای اجتماعی حدود ۳۰ برابر زمان مطالعه روزنامه و ۹ برابر زمان کتابخوانی است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران گفت: زمان حضور ایرانیان در شبکههای اجتماعی حدود ۳۰ برابر زمان مطالعه روزنامه و ۹ برابر زمان کتابخوانی است. آخرین آمار مربوط به سال ۹۶ میگوید که از بین شبکههای اجتماعی، تلگرام با ۹۴.۵ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۴۳.۱ درصد بیشترین عضویت را داشتهاند.
آخرین آمار مربوط به سال 96 میگوید که از بین شبکههای اجتماعی، تلگرام با 94.5 درصد و پس از آن اینستاگرام با 43.1 درصد بیشترین عضویت را داشتهاند.
همچنین به گفته مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارت فرهنگ و ارشاد: مرجعیت رسانهای در کشور از رسانه داخلی به رسانههای خارجی تغییر کرده و نخبگان سیاسی، فکری و سرمایهای کشور مخاطب رسانه خارجی هستند.
بالغ بر ۶۰ درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند. یعنی چیزی حدود ۵۵ میلیون نفر که از این تعداد، بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر از تلگرام استفاده میکنند و در واقع رسانه ملی ایران تلگرام است.
اینستاگرام رسانه دوم و توییتر با ۱۰ میلیون مشترک رسانه سوم مجازی در کشور است.
اکثر افراد فعال در حوزه سیاسی در توییتر حضور دارند. توییتر رسانه گروه نخبگانی است که گروه مرجع هم هستند.