دلیل عدم اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش چیست؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراهای مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع شوراهای آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چرا قوانین شوراهای آموزش و پرورش به طور کامل عملیاتی نمی‌شوند»، اظهار کرد: فلسفه تشکیل شوراها استفاده از منابع همه دستگاه‌ها برای نظام تعلیم و تربیت بوده است.

وی افزود:همه افراد تأثیرگذار از استاندار، امام جمعه، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی آموزش و پرورش، شهردار و سه نفر از روسای دانشگاه که شمار آنها به 13 تا 15 نفر می‌رسد در شورای آموزش و پرورش حضور دارند.

صباغیان با بیان اینکه چند سوال را در باره اجرای این قانون مطرح می‌کنم، گفت: به عنوان ناظر قانون این سوال را داریم که 22 ماده این قانون چه اشکالاتی دارد؟ آیا قوانین اجرا می‌شود یا خیر؟ آیا قانون شوراها کمک کننده به آموزش و پرورش هست یا خیر؟ کدام مواد این قانون قابل اجراست و کدام‌ها اشکال داشته اند؟ چند درصد از قانون اجرا شده و چند درصد کوتاهی در آن به دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد؟ آیا مسؤولان آموزش و پرورش مقصرند؟ آیا ابزارهای قانونی ندارند؟ چنددرصد مصوبات شورا غیرقانونی بوده است؟ چه مقدار از منابع حاصله از عوارض طبق قانون از سوی شهرداری ها به آموزش و پرورش داده شده است؟

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: شوراهای آموزش و پرورش شوراهای قدرتمندی بوده و قانون شوراها قانون خوبی است. علت عدم اجرای قانون چیست؟

وی با تأکید بر اینکه باید به طور اساسی به موضوع نگریسته و توجه داشته باشیم که نگاه جزیره‌ای مشکل را حل نمی‌کند، اظهار کرد: این قانون شفاف است و منافع زیادی برای آموزش و پرورش دارد. حالا اگر یک بند از قانون هم آیین نامه ندارد، آن را دولت باید بنویسد؛ متأسفانه این ضعف وجود دارد، آموزش و پرورش هم باید این قوانین را اگر مشکل دارند به مجلس برگرداند و بگوید این بندها اجرا نمی‌شوند؛ آموزش و پرورش باید گزارش دهد که منابع حاصله از محل قوانین تأمین شده یا نشده است؟

صباغیان ادامه داد: قانون شفاف نوشته شده و ابزار قدرتمندی تحت عناوین سؤال و تحقیق و تفحص در اختیار مجلس قرار داده شده است و ما می توانیم از مسؤولان مربوط سؤال کنیم که چرا قانون اجرا نشده است؛ اگر گزارشات مربوط به اجرای قانون شوراها ارسال شود درباره کوتاهی شهرداری‌ها سؤال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر قانون شوراها اشکالات و موانعی دارد آموزش و پرورش آن را بنویسید و در اختیار ما قرار دهد تا ما بررسی کنیم، گفت: ما آمادگی داریم این اشکالات را در قالب سؤال از وزیر مربوطه پیگیری کنیم؛ متأسفانه آموزش و پرورش سرگرم مسائل خودش است و مجلس هم همینطور و این موارد پیگیری نمی‌شود وگرنه سؤال کردن از مسؤول سخت نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی