به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، بیش از ۹ ماه از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران می گذرد. قرار بود بعد از اجرای طرح در صورتی که نتیجه مطلوب بود تصمیم گیری های در خصوص محدوده زوج و فرد صورت گیرد.
چندی پیش محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به فارس از حذف محدوده زوج وفرد در تهران خبر داد گفت:براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد و سال آینده این طرح حذف می شود.
مدتی است برای برخی از شهروندان پیامک ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد ارسال و تاکید می شود که از آنها عوارض کسر خواهد شد.
دریافت عوارض غیرقانونی است
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: از سویی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام میکند که باید از طرح زوج و فرد نیز عوارض بگیریم که این موضوع غیرقانونی است و باید هرچه سریعتر تکلیف آن روشن شود یا اینکه زوج و فرد به محدوده طرح ترافیک ا ضافه شود.
وی ادامه داد: معمولا اجرای طرح زوج و فرد در زمانی اتفاق میافتد که در شرایط بحرانی از نظر آلودگی هوا باشیم. اگر طرح زوج و فرد به یک طرح دائمی در شهر تهران تبدیل شود قطعا جواب نمیدهد و شکست خواهد خورد چرا که مردم راه و روش لازم را پیدا میکنند و این طرح را دور خواهند زد و به عنوان مثال با خرید دو ماشین و دو پلاک متفاوت در طرح زوج و فرد حضور خواهند یافت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اتصال طرح زوج و فرد به طرح ترافیک باید بررسی کارشناسی شود و هرچه سریعتر تکلیف آن روش شود.
علیخانی گفت: شورای ترافیک تهران میتواند درخصوص محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تصمیمات لازم را اتخاذ کند ولی شورای شهر در تعیین محدودهها و ساعات نقشی ندارد.
اخذ عوارض قانونی است
در حالی که رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تاکید دارد که اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج وفرد تردد کنند باید عوارض پرداخت کند، این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد.
وی با بیان اینکه اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند بر اساس مصوبه شورا باید عوارض پرداخت کند، گفت: در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر کسی در محدوده طرح ترافیک و یا در محدوده زوج و فرد (مخالف روز پلاک خود) تردد کند باید عوارض پرداخت کند؛برای روشن شدن موضوع نامه رسمی به شورای شهر نوشتهایم که بر اساس مصوبه شورا عوارض دریافت میشود و اگر نظر شورا غیر از این است اعلام کند.
به گفته پورسیدآقایی رئیس شورای شهر به کمیته حقوقی شورا این مسئله را ارجاع داد و آنها بعد از بررسی اعلام کردند گرفتن عوارض زوج و فرد طبق مصوبه است و خلاف قانون نیست.
وی با تأکید بر این موضوع که عوارض تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای مخالف بر اساس رویههای گذشته دریافت می شود، گفت: عوارض زوج و فرد مانند عوارض طرح ترافیک است به ازای ساعت تردد و به نوع معاینه فنی بستگی دارد.
برخی اعضای شورای شهر از اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد اظهار بی اطلاعی کردند.محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اخذ عوارض برای ورود به طرح زوج و فرد اظهار کرد: این موضوع چندی پیش از سوی مسئولان حوزه حملو نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و ما پیش از این اطلاعی از این طرح نداشتیم.
وی تصریح کرد: پس از مطرح شدن طرح اشاره شده و واکنشها نسبت به آن قرار بر این شد که طرح در کمیسیون عمران و حملو نقل شورای شهر تهران مورد بررسی و کارکاشناسی قرار گیرد و در نهایت تصمیم گیری شود.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تلاش می کند اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهد،گفت: در همین زمینه اجرای طرحهای جدید در دستور کاری قرار دارد که به مرور انجام خواهد شد.
اخذ عوارض بر چه مبنای صورت می گیرد
برخی از شهروندان هنوز نمی داند که اخذ عوارض بر چه مبنای صورت می گیرد. سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا درخصوص نارضایتی برخی از شهروندان مبنی بر اعمال عوارض علاوه برجریمه ورود به محدوده زوج و فرد و پاسخ به این سوال که آیا اخذ عوارض از رانندگان در صورت تردد غیر مجازبه محدوده طرح زوج و فرد قانونی است یا خیر؛ اظهار داشت: براساس بند یک صورتجلسه شماره ۴۸ شورای حمل و نقل ترافیک مورخه ۱۳۹۶/۱۰/۲ مقرر شده است در راستای مدیریت ترافیک و در اجرای ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال جاری ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ در محدوده طرح ترافیک ممنوع شده و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شوند.
عوارض در زوج و فرد نداریم؛ فقط محدوده طرح ترافیک
فلسفه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد کاهش ترافیک و آلودگی هوا بود و اگر بخواهیم بخشی از این محدوده را عوارضی کنیم، این اقدام با هدف اصلی ترافیک زوج و فرد منافات دارد.سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهور در این باره گفت: عوارضی کردن یک محدودیت کار درستی نیست، وقتی محدودیتی برای تردد اعمال میشود کار درستی نیست که ما با پرداخت عوارض وارد این محدوده شویم ، بلکه باید ممنوعیت تردد وجود داشته باشد و تنها خودروهای امدادی، انتظامی و خودروهای ساکنان آن منطقه امکان ورود به آن محدوده را پیدا کنند.
وی ادامه داد: محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد یک محدودیت ترافیکی است و نمیتوان محدودیت را پولی کرد ، بلکه باید با جریمه و اعمال قانون مانع از ورود غیر قانونی به این محدوده شده تا هدف اصلی طرح اجرایی شود.
رئیس پلیس راهور در پاسخ به پرسشی درباره عوارض طرح ترافیک زوج و فرد در کنار دریافت جریمه، اظهار کرد: امسال برای اولین بار و در محدوده طرح ترافیک مقرر شد تا خودروهایی که به شکل غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر جریمه عوارض را نیز پرداخت کنند.
وی افزود: تاکید میکنم که این پرداخت عوارض تنها مربوط به محدوده طرح ترافیک است و در محدوده زوج و فرد اجرا نمیشود.
برخی معتقدند که شهرداری برای کسری بودجه خود اقدام به این کار کرده است. محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورایشهر تهران در این باره گفت: شکایات متعددی به کمیسیون واصلشده مبنیبراینکه شهرداری از خودروهایی که صرفاً به محدوده زوج و فرد وارد میشوند مشابه سایر خودروهایی که در محدوده طرحترافیک تردد میکنند نیز عوارض اخذ میکند. عوارض از خودروهایی که صرفاً در محدوده زوج و فرد تردد میکنند، مسیر مناسبی برای جبران کسری درآمد حاصل از طرحترافیک نیست.
۲۵ دی ماه سال جاری اعضای شورای ترافیک شهر تهران در جلسه ای با تأیید عدم کارایی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج و فرد به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت دادند تا نظرات خود را اعلام کنند.
بعد از گذشت ۱۰ روز ، قرار است امروز دوباره ساعت ۱۴ جلسه ای در شورای عالی ترافیک برگزار و در خصوص اخذ عوارض در طرح زوج و فرد تصمیمگیری شود.
انتهای پیام/