ایجاد 1350 مدرسه برای تعلیم و تربیت فرزندان خانواده‌های شاهد و ایثارگر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و حضور روز افزون دانش‌آموزان در صحنه‌های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی که باعث ایجاد فاصله تحصیلی برای دانش آموزان رزمنده شدد، وجود دغدغه‌های خاص مبنی بر عقب‌ماندگی از تحصیل به علت حضور در جبهه، آموزش‌ و پرورش را بر این داشت تا ضمن اتخاذ تدابیری دغدغه تحصیل دانش‌آموزان رزمنده را کاهش دهد. در این راستا: در سال 1360، ستاد امداد و پشتیبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش‌ و پرورش، استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق سراسر کشور تشکیل شد و اعزام به جبهه فرهنگیان و دانش‌آموزان و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی را از مدارس و ارسال به جبهه‌ها را بر عهده داشت.

در سال 1361 مجتمع‌های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تأسیس شدند و دانش‌آموزان رزمنده که به جبهه اعزام می‌شدند در این مجتمع‌ها ادامه تحصیل می‌دادند؛ بدین ترتیب، در طول 8 سال دفاع مقدس تعداد 60 مجتمع رزمندگان در جبهه و 180 مجتمع رزمندگان در شهرهای پشت جبهه تشکیل شدند.

پس از آن، شرایط خاص فرزندان شهدا، مفقودین، اسرا و جانبازان و مسؤولیت نظام در قبال آن موجب شد تا حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاریخی و مهمی را در تاریخ 6 فروردین 1365 خطاب به سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران «مبنی بر اهتمام رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد» صادر کنند.

در مهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش آموزان شاهد در قالب دو طرح نیمه‌متمرکز (مدارس شاهد) و طرح پراکنده (دانش آموزان شاهد سایر مدارس) شروع شد.

متعاقب فرمان مذکور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره کل امور شاهد وزارت آموزش‌ و پرورش در سال 1369 تأسیس شد و این اداره مسؤولیت برنامه‌ریزی و رسیدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان شاهد را در راستای تکمیل برنامه‌های مصوب آموزش‌ و پرورش در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش‌ و پرورش عهده‌دار شد.

در سال 1369 اساسنامه مدارس ایثارگران به تصویب شورای عالی آموزش‌ و پرورش رسید و اداره امور آن در آموزش‌ و پرورش به عهده ستاد امداد و پشتیبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان، ‌جانبازان و آزادگان که بعداً به ستاد هماهنگی امور ایثارگران تغییر نام یافت، محول شد.

در سال 1374، ستاد هماهنگی امور ایثارگران با اداره کل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره کل امور شاهد و ایثارگران، وظایف محوله توسط اداره کل مذکور پیگیری شد. ‌

با توجه به ویژگی‌های مخاطبین در مدارس شاهد و ایثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگیان ایثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به‌ویژه وظایف مصوب وزارت آموزش‌ و پرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال 1375 دو اداره کل مستقل با عنوان اداره کل امور تحصیلی فرزندان شاهد و اداره کل امور ایثارگران تشکیل و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ایثارگران ادامه یافت.

در سال 1381 مجدداً دو اداره مذکور با وظایف فوق ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ایثارگران انجام‌وظیفه می‌‌کند. تاکنون طرح‌های شاهد و ایثارگران در تشکیلات وزارت آموزش‌ و پرورش زیرمجموعه وزیر آموزش ‌و پرورش، معاون آموزشی، معاونت جنگ، معاون حقوقی و امور مجلس و معاون مشارکت‌های مردمی بوده است.

از سال 1389 این اداره کل زیر نظر وزیر آموزش‌ و پرورش در حوزه وزارتی تحت عنوان «اداره کل امور شاهد و ایثارگران» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اداره کل امور شاهد و ایثارگران با تعداد 141 مدرسه در سال تحصیلی 1366-1365 آغاز به کارکرده است و در سال جاری با 1350 مدرسه در خدمت خانواده‌های شاهد و ایثارگر است. 

در جدول زیر تعداد مدارس شاهد از ابتدای تأسیس تاکنون برحسب هر مقطع و هرسال آماده است.

سال تحصیلی

ابتدایی

راهنمایی متوسطه کل مدارس

65-66

108 33 0 141

66-67

184 57 0 241

67-68

231 79 0 310

68-69

275 104 5 384

69-70

299 112 16 427

70-71

316 167 43 526

71-72

327 205 59 591

72-73

319 257 80 656

73-74

309 288 95 692

74-75

296 294 108 698

75-76

288 299 140 727

76-77

249 303 176 728

77-78

184 291 210 685

78-79

184 287 227 698

79-80

184 283 224 691

80-81

159 279 228 666

81-82

149 269 234 652

82-83

149 258 236 643

83-84

150 260 237 647

84-85

160 272 250 682

85-86

175 302 268 745

86-87

208 336 308 852

87-88

226 351 328 905

88-89

236 362 335 933

89-90

243 366 340 949

90-91

245 366 352 963

91-92

531 383 386 1300

92-93

561 393 400 1354

93-94

562 393 400 1355
94-95 556 393 398 1347
95-96 559 394 397 1350
96-97 559 394 397 1350

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی