در مدارس فیلم نامه نویس تربیت کنیم/ تقویت علاقه مندی نوشتاری دانش آموزان

یکی از مصادیقی که می‌تواند علاقه دانش آموزان به نوشتن در فضای آموزشی را تقویت کند، خواندن فیلمنامه و نمایشنامه در سنین پایین است.

به گزارش خبر فوری؛ بهنام بهادری مسئول واحد سینمایی حوزه هنری کودک و نوجوان با آسیب شناسی کارگاه های آموزش فیلم نامه نویسی ویژه کودکان و نوجوانان گفت: در کارگاه های فیلم نامه نویسی، بر اساس تئوری ها و کتاب های آموزشی، نگارش گام به گام پیش می رود، اما این کتاب ها و شیوه باید و نبایدی شان برای کودکان دشوار است و آن گونه که باید کارآیی ندارد.

وی با اشاره به تلفیق آموزش و بازی برای سنین کودکی و نوجوانی و علاقه مند سازی بچه ها گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزش در کنار بازی صورت می گیرد. ما نیز با استفاده از همین مهم، یک شیوه جدیدی را با عنوان فیلم نامه نویسی کارتی ابداع کردیم که بعد از اجرا در برخی مدارس میزان علاقه مندی دانش آموزان به این شیوه آموزش برای ما بسیار جالب توجه بود.

بهادری با اشاره به فیلم نامه نویسی کارتی ادامه داد: فیلم نامه نویسی کارتی شیوه جدیدی است که در این شیوه با استفاده از کارت ها و نه تئوری ها، و به صورت غیرمستقیم و در قالب بازی، مفاهیم و مضامین اولیه فیلم نامه نویسی را به کودکان و نوجوان دانش آموز آموزش می دهیم.

مسئول واحد سینمایی حوزه هنری کودک و نوجوان توضیح داد: در این شیوه، ما دانش آموزان را به سه گروه تقسیم می کنیم؛ هر گروه مفاهیم مستقلی را به روی کارت ها می نویسند که ما حصل آن طرح های فیلم نامه دو خطی می شود.

وی گفت: این طرح در حال حاضر در برخی مدارس تهران برگزار می شود؛ هماهنگی ها با مدیران مدارس انجام شده و دانش آموزان علاقه مند یا توانمند توسط مدرسه برای این کارگاه ها که در خود مدارس برگزار می شود، معرفی می شوند.

بهادری با اشاره به بازخوردهای این طرح توضیح داد: چون این طرح با بازی همراه است بچه های دبستان از آن بسیار استقبال کرده اند اما همین شیوه در میان بچه های دبیرستان با تفکر بیشتر و به صورت عمیق تر و حرفه ای تر اجرایی می شود.

وی در خاتمه گفت: دانش آموزان در این شیوه اصول اولیه فیلمنامه و برخی مفاهیم اصلی را می آموزند. قرار است این طرح در مراکز استان های نیز برگزار شد و بنای ما این است که طرح های برگزیده در قالب کتاب به نشر برسد.

برچسب ها:

اجتماعی