سیدمحمود تارا رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درخصوص آخرین وضعیت تجهیز زیرساختهای پزشک خانواده و نظام ارجاع توضیح داد: وظیفه وزارت اجرای زیرساختهای فنی نظام ارجاع است.
وی افزود: ساخت فنی آن نیازمند این موضوع است که تمام سامانههای نظام ارجاع در سطوح یک، دو و سه شامل مراکز بهداشتی، کلینیکهای درمانگاهی و مراکز بستری کشور در کنار مراکز پاراکلینیکی کشور به این سیستم متصل شوند که در این چرخه تعداد آنها به ۶۰هزار مرکز میرسد.
تارا گفت: توسعه زیر ساخت آنها از سال ۱۳۹۵ از استان گلستان آغاز شد و به تدریج سایر مراکز به این نظام متصل متصل خواهند شد و چرخه کامل تر میشود، موضوعی که در اجرای آن وجود دارد خارج از حوزه فنی است. بستر اجرای این طرح این مراکز از لحاظ فنی تجهیز شدهاند و مراکز باقی مانده نیز در حال تجهیز هستند.
رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی موضوع نسخهنویسی الکترونیک فعال شدن مطبها هستند که آنها در چرخه منظم الکترونیک عقب تر است از مراکز کلینیک ها و داروخانهها هستند.
وی افزود: در بحث نسخه نویسی الکترونیکی با سازمان نظام پزشکی توافق صورت گرفته تا مطبها ها به این سامانه متصل شوند اما موضوع نسخه در قالب نظام ارجاع در چند مرکز به صورت پایلوت اجرا شده است در مراکز دولتی و داروخانهها و آزمایشگاههای طرف قرارداد
رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: از آنجا که مطبها در حیطه بخش خصوصی فعالیت میکنند الزام قانونی برای اتصال آنها به این طرح وجود ندارد و باید برای آنها نظامهای مشوقی را تنظیم کرد.
تارا افزود: زیر ساختهای طرح نظام ارجاع از لحاظ فنی نیز تا اندازه قابل قبولی فراهم شده است، زیرساخت ترافیک این طرح باید تجهیز شود که با توجه به اعتبار محدوده این طرح باید چاره ای برای آن اندیشید. برای تجهیز یک مرکز داده حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه لازم است، برای اجرای طرح در کشور حداقل نیازمند ۳ مرکز اجرای داده هستیم که به صورت پشتیبان در چرخه عمل کنند و برای تأمین اعتبار آن باید تلاش شود.
انتهای پیام/