آموزش عالی در هفته ای که گذشت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در دومین هفته از بهمن ماه جاری اتفاقات خوبی در حوزه علم و فناوری افتاده است که می توانید گزیده ای از مهم ترین های این اخبار و رویدادها را در 6 سکانس مطالعه کنید.

سکانس اول
برومند: پیشرفت علم و فناوری ایران در جهان/ از ۷۰۰ مقاله به ۵۴ هزار رسیدیم

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: پیش از انقلاب ۷۰۰ مقاله داشتیم ولی حالا به ۵۴ هزار مقاله در ای اس آی رسیدیم.

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی گفت: پیش از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه‌ها محدود بود، تنها در بعضی استان‌ها دانشگاه وجود داشت و دو یا سه پژوهشکده بیشتر نداشتیم، تنها حدود ۹۰۰ مقاله در سال برون‌داد فعالیت‌های پژوهشی بود و در حوزه فناوری هم تقریبا فعالیت خاصی نداشتیم و ‌کارآفرینی به معنای امروز مطرح‌ نبود و از مهندس و ‌پزشک خارجی استفاده می‌کردیم.

وی افزود: در چنین فضایی انقلاب رخ داد و از دل آن جهاد دانشگاهی متولد شد و با تفکر انقلابی و توانمندی بالا در راستای خودکفایی کشور قدم برداشت تا فناوری توسعه پیدا کند و به دست کاربران برسد و در زندگی مردم تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه امروز جهاد مجموعه پرافتخاری است و در بعضی حوزه ها واقعا پیشتاز است، گفت: امروز ایران در بخش درمان نازایی، ورود به بخش سلول های بنیادی پرونده پرافتخاری دارد.

برومند گفت: درپی این سال ها بعد از انقلاب اتفاقات زیادی رخ داد؛ مجموعه آموزش عالی سال های ۶۷ وارد حوزه های تحصیلات تکمیلی شدند و دهه ۷۰ نتایج پژوهشی بیرون آمدند و‌دهه بعد وارد فناوری شد و امروز به جای ۷۰۰ حدود ۵۴ هزار مقاله آی اس آی در طول سال داریم و حجم قراردادهای جاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: پارک های علم و فناوری با ۴۳ پارک و ۱۹۵ مرکز رشد و نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان فروش داشته اما وقتی به اعداد نگاه می کنیم اینها تمام کشور نیست دو نکته آنچه که رخ داده اتفاق بزرگی‌ بوده باشد آن را بپذیریم در تغییر راهبردها عملا فاعلانه عمل نکردیم و تحت تاثیر محیط بیرونی و‌ خیلی دیر به حوزه‌ها ورود کردیم به عبارتی تحت فشارهایی که قرار گرفتیم باید بعضی تصمیم ها را زودتر می‌گرفتیم دنیا تغییر کرده و جهانی سازی به گونه ای رشد کرده و اتحادیه های منطقه ای برای همکاری شکل گرفته و از طرفی شاهد شکل گیری اقتصادهای جهانی هستیم و آرام آرام این حوزه در دنیا پخش می شود و دیگر وابسته به یک جا نیستید و‌زنجیره های تامین قطعات شکل گرفته و همه به دنبال کیفیت و‌قیمت پایین تر هستند.

برومند گفت: امروز فناوری ارتباطات تغییر کرده و باعث‌شده فاصله ها خیلی نزدیک شود شکل صنعت هم تغییر کرده در صنعت هوایی و دریایی هم به همین صورت است صنایع سنگین تغییرات اساسی پیدا کرده است.

برومند ادامه داد: امروز به دلیل توسعه صنایع و‌ فناوری میزان سرمایه گذاری در این حوزه ها بیشتر شود.
فناوری ها می توانند چهره دنیا را تغییر دهند باید منتظر باشیم تمام روش های تولید تغییر کند و آنچه که به عنوان صنایع سنگین می شناسیم از چرخه اقتصادی جهان خارج شوند. چون محیط زیست بحث مهم این روزها در جهان است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی هم به این مباحث اضافه شده و این تغییرات جابجایی های انسانی را در پی‌دارد عملا بحران ریزگرد در جنوب منجر به مهاجرت مردم از این نواحی می شود. از همه مهمتر توسعه همگون کشور که اوضاع خوبی هم نداشته را بدتر می کند. ستون جمعیتی در بعضی استانها مانند تهران اصفهان و‌ مشهد به شدت بالا می‌رود.

وی گفت: همه چیز به سمت همگرایی سوق پیدا می‌کند، آرام آرام چیزی به نام‌ مهندسی مکانیک و برق نخواهیم داشت با فناوری های نرم درگیر می شوند محقق و‌فناور نخواهیم‌داشت و‌گروه فناوری شکل می‌گیرد دانشگاه و دانشکده به معنای حال حاضر نخواهیم داشت به سمت ادغام می روند و یک هدف را دنبال می‌کنند دلیل آن این است که زنده ماندن نیازمند این همگرایی است.

برومند گفت: اما در کشور ما سر مسائل کوچک کل کل می‌کنند و هر منطقه کار خودش را می‌کند و همه می‌گویند بودجه من کجاست؟ در حالی که همه ما در یک‌ کشتی هستیم با چنین شرایطی به نظر می‌آید در پارادایم‌های ذهنی باید یک بازنگری اساسی داشته باشیم و زمان را نباید از دست بدهیم.

وی اضافه کرد: آنچه که الان به عنوان چالش ملی مطرح است بسیار پیچیده است و‌هر وقت به دستگاه‌ها و فناوری‌های مختلف ارتباط پیدا می‌کند به مشکل می‌خوریم چون با تیم و‌ گروه آشنا نیستیم و کار گروهی بلد نیستیم. تیم دارای اصول یکسان شکل می‌گیرد و ماد باید به سمت مشارکت و تیم سازی برویم.

دانشگاه‌ها مجبور بعد تغییر هستند و این تغییر الزامی است. این تغییر قبلا دست ما نبود اما امروز این تغییر باید دست ما باشد دانشگاه دیگر نمی تواند بگوید وظیفه‌من تربیت نیروی انسانی است بلکه باید اعتبار جهانی و‌ ثروت ملی بیافریند.

وی گفت: اینها بخش‌هایی از نوآوری فناوری است.ریشه فناوری در توسعه علمی ما است. به شرطی که دیدگاه و پارادایم ها را تغییر دهیم و به سمت کارآفرینی و تجاری سازی بروند.

پژوهشگاههای ما در دوره‌ای به دلیل ورود به حوزه آموزش خطای بزرگی کردند و باید زودتر راهبردها را تغییر می‌دادند. تغییر الزامی است و دانشگاه‌ها این را فهمیدند اما هنوز به جای همگرا شدن می‌خواهند خود را گسترش دهند. 

وی گفت: استراتژی الان باید ایجاد مجموعه های بزرگ‌تر با تخصص‌های بیشتر است. این تغییر می‌تواند برای جهاد هم‌ وجود داشته باشد. تغییر یک امر پیوسته است و باید در همه حوزه‌هایی که فعالیت داریم، باید بازنگری کنیم و جهاد باید این سوال را از خود بپرسد نسبت جهاد دانشگاهی با دانشگاه ها و شرکت‌ها چگونه است و آن را بازتعریف کند. امروز همه به دنبال زمان کوتاه تر هزینه کمتر و محصول باکیفیت‌تری هستند. این میان بخش خصوصی چه نقشی دارد. در شرایط تحریم رفت و آمد آنها راحت‌تر است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سوالات زیادی مطرح است که وظیفه ما در شرایط فعلی برای توسعه همگن چیست مسئولیت ما در قبال استان‌ها و بخش‌های کمتر توسعه یافته در کشور چیست اگر پاسخی برای این پرسش‌ها یافتیم و فعالیت‌ها را در این مناطق گسترش دادیم، می‌توانیم موفق عمل کنیم.

در شورای عالی عتف بر‌نامه‌ای که دنبال می‌کنیم این است که در حوزه پژوهش و فناوری کشور چه اتفاقاتی می‌افتد که هنوز این را نمی‌دانیم، وقتی ندانم برنامه واحدی چیست چطور می‌توانیم بودجه لازم را در اختیار قرار دهیم در حوزه شورای عتف به دنبال آن هستیم ارتباط را با دستگاه ها بیشتر کنیم برنامه ریزی‌های ما در حوزه پژوهش و فناوری، چالش های کشور و نگاه به آینده رویکرد ما است.

وی گفت: در شرایطی که چالش‌ها زیاد است، باید به سمتی برویم که سیستم‌های فناوری اطلاعات و آی سی تیرا گسترش دهیم و پول حقوق و دستمزدها کمتر شود و بودجه پژوهشی واقعا صرف امور پژوهشی شود. این تفکر باید گسترش یابد که اتکا به بودجه دولتی از بین برود.

برومند ادامه داد: با همه اوصاف معتقدم در همین شرایط فعلی تحسین جهانیان را کسب خواهیم کرد و موفق می‌شویم. جهاد نیروهای بزرگی در اختیار دارد که امیدوارم از آن به خوبی استفاده کند.

سکانس دوم
سالار آملی اعلام کرد:قرار گرفتن ۲۹ دانشگاه ایران در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا/ ۲۰۰ محقق ایرانی در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: ایران، اثرگذارترین کشور از نظر علمی در منطقه است و در سال جاری میلادی، ۲۹ دانشگاه ایران در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در نشست خبری که در محل این وزارتخانه  برگزار شد، گفت: روند رشد دانشگاه‌های ایران در جایگاه‌های بین‌المللی روند صعودی داشته است؛ به طوری که تعداد دانشگاه‌های برتر ایران از ۱۳ دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ دانشگاه در ۲۰۱۸ و ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و ۲۰۰ محقق ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.

وی تصریح کرد: بین‌المللی‌سازی آموزش عالی از سیاست‌های کلان وزارت علوم است و در کنار توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اجرای آمایش آموزش عالی و استفاده از نتایج پژوهش در جامعه از اولویت‌های برنامه‌ریزی این وزارت است.

سالارآملی با اشاره به تولید ۲درصد از علم دنیا توسط محققان ایرانی گفت: برای استفاده از ۹۸ درصد بقیه علم دنیا که توسط کشورهای مختلف تولید می‌شود، باید همکاری‌های دانشگاهی خود را گسترش دهیم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم افزود: انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلی، شرکت استادان در سمینارها و کارگاه‌های علمی و تبادل استادان و دانشجویان از محورهای عمده همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی است و در نتیجه این فعالیت‌ها حداقل ۱۰۰۰ فناوری و دانش فنی وارد کشور شده است.

وی افزود: تا این برهه زمانی از سال جاری به طور میانگین در هر هفته ۱۰ هیئت دانشگاهی خارجی وارد ایران می‌شوند و ۲۱۰۰ محقق و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی به ایران سفر کرده‌اند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به مسافرت ۱۰۰۳ محقق ایرانی برای حضور در برنامه‌های علمی در خارج از کشور گفت: در چند ماهه اخیر سال جاری ۳۹۵ محقق و عضو هیئت علمی ایرانی برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت، شرکت در سمینار علمی و استفاده از امکانات آزمایشگاهی به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه وزارت علوم کشورهای هدف برای دیپلماسی علمی را به دو گروه کشورهای همسایه و اسلامی و گروه کشورهای توسعه‌یافته دارای دانش فنی بالا تقسیم‌بندی کرده است؛ گفت: کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان، یمن و لبنان در گروه اول و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش، روسیه، چین و کره جنوبی در گروه دوم قرار دارند.

رئیس مرکز همکار‌ی‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم اظهار داشت: همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های کشور با رویکرد برد - برد است و در کنار انتقال دانش فنی از کشورهای توسعه یافته، ایران نیز دستاوردهای علمی مهمی دارد و کشورهای مختلف علاقه‌مند به همکاری علمی با ایران هستند.

* تعیین تعدادی از دانشگاه‌های کشور به عنوان مسئول راهبری همکاری علمی با کشورهای هدف

در ادامه عطاءالله کوهیان، معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: با هدف انسجام بخشی، هماهنگی بیشتر و ایجاد وحدت رویه در زمینه همکاری‌های دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور، دانشگاه تهران به عنوان مسئول راهبری با اتحادیه اروپا، علم و صنعت با آلمان، صنعتی امیرکبیر با فرانسه، خوارزمی با اتریش، صنعتی اصفهان با سویس، تبریز با ترکیه و سیستان و بلوچستان با پاکستان تعیین شده‌اند.

وی افزود: وزارت علوم وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌ریزی و نظارت را برعهده دارد و مسئولیت اجرا و اقدامات عملی با دانشگاه‌های کشور است.
معاون رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته، عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از نظر همکاری‌های علمی بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: در ۲۸ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه‌های برتر بر اساس نتایج آخرین ارزیابی معرفی می‌شوند.

*تدوین کتاب «فارسی‌گستری در گیتی» توسط معاونت زبان فارسی و ایران‌شناسی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم

بهادر باقری، معاون زبان فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه وزارت علوم بزرگ‌ترین نقش را در گسترش زبان فارسی با روش آکادمیک در دنیا دارد گفت: کتاب «فارسی گستری در گیتی» شامل مقالات و کتاب‌های استادان اعزامی زبان فارسی به کشورهای خارجی، در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه در ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد ۳۰۰ استاد زبان فارسی به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند گفت: این استادان نماینده فرهنگ ایران هستند؛ با فرهنگ و ادبیات کشور مقصد آشنا هستند و تنها یک زبان‌آموز صرف نیستند.

باقری اظهار داشت: هم اکنون در ۲۰۰ دانشگاه دنیا زبان فارسی به عنوان یک رشته تحصیلی یا زبان آموزشی رشته‌های دیگر آموزش داده می‌شود و در ۶۰ کشور دنیا نیز کرسی زبان فارسی دایر است.
معاون زبان فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: با کمک دانشگاه پیام نور و برخی دانشگاه‌های دیگر، آموزش زبان فارسی را به صورت مجازی راه‌اندازی خواهیم کرد تا علاقه‌مندان بتوانند از سراسر دنیا آموزش زبان فارسی دریافت کنند.

وی با اشاره به آموزش ۵۰۰۰ دانشجو در خارج از کشور به زبان فارسی گفت: متقاضیان تحصیل در ایران باید در آزمون سامفا شرکت کنند که در این راستا چهارمین دوره این آزمون در ایران و با کمک سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش در کشورهای عراق، لبنان، گرجستان و بنگلادش برگزار شد.

سکانس سوم

غلامی: رویکرد وزارت علوم کم‌کردن فاصله مراکز علمی با جامعه و صنعت است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد وزارت علوم؛ کم‌کردن فاصله مراکز علمی با جامعه و بویژه صنعت است. 

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: مجموعه دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی رشد و بالندگی خوبی داشته‌اند و هم‌اکنون نیز دستاوردهای بسیار ارزشمندی در سطح جهانی را شاهد هستیم که نام ایران را در رده‌های بالای توسعه و پیشرفت علمی قرار داده، این افتخار در اثر تلاش جوانان و استادان ما حاصل شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در سال گذشته و سال جاری از نظر تولید علم در دنیا در رده شانزدهم قرار گرفتیم که به معنای اعتبار علمی تحقیقات ایران است و ما را در بین ۱۶ کشور برتر دنیا قرار داده است. همچنین در برخی رشته‌های علمی مانند فناوری زیستی و نانو تکنولوژی در رتبه‌های تک رقمی ۷ و ۹ قرار داریم که این امر نشان می‌دهد در علوم جدید کارهای خوب و قابل ارائه داریم و در کل نیز که در همه علوم رتبه ۱۶ را کسب کردیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته بویژه ۱۵ سال اخیر رویکرد خوبی در زمینه تولید فناوری وجود داشته است که این مسیر از مراکز رشد مستقر در پارک های علمی و فناوری شروع می‌شود و هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور به صورت فعال داریم.

وی افزود: در داخل پارک‌های علم و فناوری تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان مستقر هستند که محصولات جدید تولید می‌کنند و در حوزه ایجاد اشتغال پایدار، عملکرد خوبی دارند؛ شغل‌های ایجاد شده در این شرکت‌ها ضمن پایداری با سرمایه‌گذاری مادی کمتری ایجاد می‌شوند، به طوری که سرمایه لازم برای یک شغل دانش‌بنیان ۷۰ میلیون و برای شغل سنتی ۴۰۰ میلیون تومان است.

غلامی، کم‌کردن فاصله مراکز علمی با جامعه و بویژه صنعت که نیازمند کارهای اساسی علمی هستند را از رویکردهای وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در مفهوم کلی از عبارت ارتباط دانشگاه و صنعت بیشتر استفاده می‌کنیم ولی این ارتباط شامل تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی بوده و خوشبختانه این ارتباطات شکل گرفته است.

وزیر علوم تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه‌های ما در زمینه‌های استخراج و اکتشاف نفت و پتروشیمی همکاری‌های خوبی با صنایع مرتبط دارند. در محیط زیست تعداد زیادی دانشگاه قرارداد همکاری دارند و برای حل مشکلات جدید حوزه محیط زیست و در سایر حوزه‌های نو در دنیا مانند نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای و تولید انیمیشن و فناوری اطلاعات همکاری خوبی شکل گرفته و برخی شرکت‌ها به مرحله صادرات هم رسیده‌اند.

وی افزود: ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به حوزه خلق ثروت از دانش و حل مسائل جامعه در مرحله شروع است و نیاز به حمایت دارد تا بخش خصوصی و جوانان کار را ادمه دهند.

وزیر علوم اظهار داشت: در حوزه ورود دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور، از سال گذشته همفکری با نخبگان و صاحبان اندیشه را آغاز کرده‌ایم و خوشه‌های علمی همکاری با دولت را تشکیل داده‌ایم که مسائل مختلف را بررسی و نظرات را به مسئولان ذیربط ارائه می‌کنند؛ این رویکرد در دنیا مرسوم است و ما نیز باید این کار را انجام می‌دادیم.

غلامی تصریح کرد: دانشگاه‌ها از اوایل دهه ۶۰ شروع به تربیت نیروی انسانی برای کشور کردند و کمبود نیروی انسانی متخصص را با تربیت نسل جوان جبران کردند. در حین و پس از پایان دفاع مقدس و پیروزی رزمندگان اسلام، جریان تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها بود و امروزه تمام کارهای کارشناسی و تخصصی‌مان را تحصیل‌کردگان خودمان انجام می‌دهند و این ظرفیت‌ها حاصل تلاش دانشگاه‌ها بوده است.

وی افزود: از اوایل دهه هفتاد بخش تحقیقات دانشگاه‌ها فعال شد و با ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی جدید، آزمایشگاه‌های جدید و تربیت نیروهای متخصص فراهم شد. از اوایل دهه ۸۰ به سمت تولید فناوری حرکت کردیم و هم اکنون بحث ایجاد دانشگاه کارآفرین مطرح است و آینده مجموعه دانشگاهی کشور به سمت انتقال فناوری و دانش به جامعه است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها حرکت در مرزهای دانش و رقابت با دانشگاه‌های دنیا را ادامه می‌دهند و کسب رتبه شانزدهم در دنیا به معنی همراهی با تحولات علم دنیاست و فاصله کمی با دنیا داریم.

سکانس چهارم

غلامی: ضرورت تقویت نگاه علمی به مدیریت سازمانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش مستمر موجب نهادینه شدن دانش مدیریتی می‌شود و در صورت توجه کافی به دانش و تجربه مدیریتی شاهد موفقیت بیشتر سازمان‌ها خواهیم بود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی اظهار داشت: نیروی انسانی سازمان‌ها اعم از کارشناس و مدیر به هنگام شروع فعالیت باید در یک آموزش هدفمند با حوزه کاری خود آشنا شوند.

وی تصریح کرد: در همه مراحل جذب، انتصاب و ارتقای نیروهای انسانی باید به آموزش همراه با محتوای مناسب توجه کنیم.

غلامی افزود: تقویت نگاه علمی به مدیریت سازمانی با در نظر گرفتن فرهنگ نظام اداری یک ضرورت است و گرنه نظام اداری ما آسیب خواهد دید.

وی خاطر نشان کرد: آموزش‌های مدیریتی به هنگام پذیرش مسئولیت جدید، حتی در سطح وزرا نیز یک ضرورت است تا با شرایط سازمان خود، قوانین و برنامه‌های کلان آشنا شوند.

به گفته وزیر علوم، حتی رئیس یک دانشگاه نیز که برای دومین بار این مسئولیت را می‌پذیرد باید در نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی و هم‌اندیشی با شرایط و زمینه های جدید آشنا شود.

وی گفت: با تکیه بر فناوری‌های نوین، دانش مدیریتی جدید و تجربیات چهل ساله نظام اداری، باید آموزش‌های مدیریتی را به عنوان یک رکن اصلی در سازمان‌ها پیگیری کنیم.

 غلامی گفت: عدم توجه به آموزش مدیریتی در سازمان موجب هدر رفتن منابع مادی و معنوی کشور می‌شود و ناامیدی را در پی دارد.

وی، استقامت و پایداری در راستای باورها و تکالیف را از ابعاد دیگر مدیریت سازمانی دانست و افزود: در دوران دفاع مقدس مدیران جوان ما با اتکا به استقامت و همدلی، سخت‌ترین شرایط را اداره کردند و امروز نیز باید با اتکای بر تجربه موجود و دانش روز، در راستای اعتلای نظام اسلامی و رفع مشکلات مردم گام‌های موثری برداریم.

سکانس پنجم

موافقت قطعی وزارت علوم با پذیرش دانشجو در دانشگاه صدا و سیما در تمامی رشته‌ها

دفتر گسترش آموزش عالی در آخرین جلسه خود در هفته گذشته و در پاسخ به نامه رئیس دانشگاه صدا و سیما خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تداوم فعالیت قانونی این دانشگاه و پذیرش دانشجو در تمام رشته‌ها در سال آینده موافقت کرد.

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما با اعلام این خبر گفت: طی دیداری که با شریعتی معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتم ، وی اعلام کرد که در جلسه اخیر شورای گسترش آموزش عالی، تداوم فعالیت دانشگاه صدا و سیما و پذیرش دانشجو در تمام رشته ها برای سال 99 – 1398 مورد تصویب قرار گرفته و این موضوع رسماً طی نامه ای از طریق وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به دانشگاه صدا و سیما به زودی اعلام خواهد شد.

وی ضمن تشکر از همه اعضای هیأت علمی ، دانشجویان، مدیران و کارکنان دانشگاه که در این مدت در جهت تحقق این امر تلاش و پیگیری کردند، ابراز امیدواری کرد که این خبرخوش فصل نوینی را در توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه رقم بزند.

سکانس ششم

غلامی در جشنواره فارابی: ضرورت تقویت شبکه نخبگانی

وزیر علوم گفت: بایدشبکه نخبگان تقویت شود که این کار ضرورت دارد.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات فناوری گفت:جشنواره فارابی همزمان با پیروزی انقلاب در دوره دهم برگزار می شودمسیری که تا بحال طی کردیم نمونه و نشانه های زیادی در علم داشته است این جشنواره نمونه بارزو فاخر علوم انسانی است.

وی افزود :باید شبکه نخبگان تقویت شود که این کار ضرورت دارد.
وی ادامه داد:از توان و ظرفیت علمی دانشگاه های استان کشور استفاده شود زیرا مشارکت آنها به غنای جشنواره و توسعه آن و همچنین حضور ملی آثار کمک می کند.

غلامی گفت: برای افزایش کمیت و کیفیت علوم انسانی برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه مختلف با همکاری سایر نهادها در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: جشنواره تصویری از وضعیت علوم انسانی در کشور بوده که نیازمند توجه ویژه است در واقع باید شبکه نخبگان تقویت شود چرا که بخشی از مشکلات کشور ناشی از فقدان اثر بخشی است.
وزیر علوم ادامه داد: جشنواره فارابی برای پاسداشت اندیشمندان و ارائه تصویر واقعی از کمیت و کیفیت علوم انسانی مورد توجه است، سال گذشته اعلام کردیم که نهالی که کاشته شده به درختی پربار تبدیل شده است به طوری که برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره دستاوردهای مهمی مانند گنجینه‌های علوم انسانی و معرفی آثار برتر را به همراه داشته است، در این جشنواره کاربردی کردن علوم انسانی بر اساس نیاز جامعه انجام می‌شود زیرا انجمن‌های علمی و اعضای هیات علمی خانم ها اثر بخش بوده‌اند.

انتهای پیام/