به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مدرسه رفاه اظهار کرد: به کوری چشم دشمنان، زنگ پیروزی انقلاب نواخته شد و دشمنان مفتضحانه شاهد نواختن زنگ چهلمین سال انقلاب بودند و با هدایت رهبر معظم انقلاب وارد پنجاهمین سال پیروزی انقلاب میشویم.
وی به مقایسه وضعیت آموزش و پرورش نسبت به ابتدای انقلاب پرداخت و گفت: در ابتدای انقلاب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز در مدارس تحصیل میکردند که این عدد اکنون بیش از ۱۴ میلیون نفر است.
بطحایی اضافه کرد: زیربنای فضای آموزشی در ابتدای انقلاب به ازای هر دانشآموز ۱.۴۴ مترمربع بود که امروز به ۵.۱۸ متربع رسیده است همچنین در حال حاضر ۶۵ هزار مدرسه به فناوریهای ارتباطات و اطلاعات متصل هستند.
وی به سطح دسترسی دانشآموزان دختر به آموزش اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب این عدد ۳۸.۲ درصد بود الان به بیش از ۴۸ درصد رسیده است و با پسران برابری میکند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدای انقلاب ۸۳۰۰ دانشآموز استثنایی داشتیم و امروز ۱۵۳ هزار دانشآموز داریم که رشد ۱۷۰۰ درصدی را نشان میدهد.
وی به آموزش نوآموزان پیشدبستانی اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب ۲۰ درصد نوآموزان پیش دبستان تحت پوشش آموزش بودند و امروز بیش از ۷۰ درصد نوآموزان تحت پوشش برنامه یاددهی و یادگیری هستند؛ کمتر کشوری در منطقه است که ۷۰ درصد نوآموزان پیشدبستانی را تحت پوشش قرار دهد.
بطحایی افزود: در ابتدای انقلاب در دوره ابتدایی نرخ گذر ابتدایی به متوسطه ۷۴ درصد بود و این عدد الان نزدیک به ۹۷ درصد رسیده است و همچنین در ابتدای انقلاب تنها ۱.۲ درصد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند و الان به ۸۰ درصد رسیده است و همه این موارد نشان میدهد ما در حوزه کمی رشد بسیار خوبی داش
وی اضافه کرد: در حال حاضر خواسته نسل امروز از حیث روش و محتوا تغییر کرده است و باید نظام آموزش و پرورش را متناسب با این نیاز تغییر دهیم اما متناسب سازی و انطباق نیاز آموزش و پرورش با انتظار جامعه از آموزش و پرورش کار دشواری است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید خانه دوم دانشآموزان باشد، اظهار کرد: بچهها باید در مدرسه مهارتهای زندگی و هنر زندگی کردن را تجربه کنند. در مدرسه باید تمرین کنند که چگونه در برابر سختیهای زندکی تحمل کنند و چگونه دست افتادهای را بگیرند و دیگر مدرسهای نیست که بچهها محفوظات را تمرین کنند.
وی افزود: در این راستا لازم است مدرسه انعطاف بیشتری در محتوا داشته باشد و باید قابلیتهای مدرسه افزایش یابد و محتوای برنامه آموزشی و پرورشی باید منتج به شکوفایی شود.
بطحایی تصریح کرد: مدرسه امروز مدرسهای نیست که با یک دستورالعمل بسته و مشخص حرکت کند و مدرسه موفق با یک دستورالعمل ابلاغی نمیتواند حرکت کند؛ انعطاف در محتوا شرط رسیدن به مدرسهای است که عرض کردم.
وی با تأکید بر اینکه مدرسه موفقیت مدرسه مستقل است، گفت: حافظه محوری و حافظه مداری یعنی حفظ محتوایی که پایداری ندارد؛ مهارت محوری و مهارت مداری شرط رسیدن به چنین مدرسهای است.
انتهای پیام/