رشد بیش از 4 برابری تعداد دانشگاه های علوم پزشکی پس از انقلاب اسلامی

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای ۱۰ مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و  MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتر تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامه های تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی است.

 همچنین رشته های تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی(Postgraduate)  طبقه بندی شده که مشتمل بر ۴۳ رشته در مقاطع پایه و ۳۰۵ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاست های اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشته های تحصیلی صورت گرفته است. 
براساس این گزارش، در سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی رشد بیش از 4 برابری، تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی رشد حدود 3 برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی 5 برابری و تعداد اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عــالی گروه های پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود ۷ برابری داشته است.
بنابر این گزارش، راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش، راه اندازی تخصص پزشک خانواده، راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای و تصویب دوره های متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز ، راه اندازی پردیس‌های خودگردان، راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکده های مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامه های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راه اندازی سامانه Education IRAN  به منظور معرفی ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهه های پس از پیروزی  انقلاب اسلامی بوده است.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی  قطب های علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه 180 انجمن علمی گروه پزشکی در کشور ، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشته ای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامه های مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی مبتنی بر شواهد در راستای پاسخگویی به یک نیاز بومی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی بر مبنای نیاز مناطق آمایشی کشور، توسعه مراکز آموزش مهارت های بالینی و توسعه کلینیک های ویژه آموزشی در بیمارستان ها و توسعه بیمارستان های آموزشی جامع زنان گامی دیگر  در مسیر ارتقای شاخص های نظام آموزش سلامت کشور برداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی