درخواست جلسه ویژه از روحانی

رییس شورای شهر در نامه‌ای از دکتر روحانی درخواست جلسه ویژه کرد.

وضعیت متروی تهران بیش از یک سال است که اصلا مساعد نیست و با وجود آنکه مسیر و ایستگاه و قطار جدیدی به آن اضافه نشده، همچنان با همان شرایط قبلی مسافران بیشتری را با زیرساختی مستهلک تاب می‌آورد. در همین شرایط نامطلوب اما شهردار تهران قول افزایش ظرفیت از دو میلیون به هفت میلیون سفر در روز را با قول تکمیل خط 6 و 7 می‌دهد و هم‌زمان رئیس شورای شهر تهران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خطابه‌ای در باب حال بد مترو مطرح و از او درخواست برگزاری یک جلسه ویژه برای حل مشکل می کند.
از سال 92 به‌بعد که شهردار اسبق تهران دیگر مترو برایش اولویت نبود، مترو از برنامه‌هایش عقب افتاد و در ادامه هم بی‌پولی و بدهکاری شهرداری تهران مزید بر علت شد. دیگر بانک‌ها همکاری برای پروژه‌های مترو نداشتند و پیمانکاران طلبکار هم در هر پروژه‌ای وارد نمی‌شدند و این‌گونه بود که دو پروژه مصوب باقی‌مانده از متروی تهران؛ یعنی 6 و 7 و البته 8 با تأخیر و اشکالات بسیار اجرا شدند؛ دو پروژه‌ای که محمدباقر قالیباف دوست داشت تا پایان روزهایی که در بهشت بود آنها را آماده افتتاح کند، اما همیشه، همه‌چیز منتهی به خواست یک شهردار نمی‌شود. قالیباف بخشی از اول و آخر خط 7 را افتتاح کرد، درحالی‌که آماده نبود افتتاح کرد، اما خیلی زود تصاویری از درودیوار و فضای ایستگاه‌ها و تونل‌های بخش‌های افتتاح‌شده بیرون آمد که نشان از آماده‌نبودن و وجود خطر در این مسیرها داشت و این‌گونه بود که با دستور بالاسری این خط تعطیل شد تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد. شهردار اسبق تهران بخش زیادی از اعتبارات و وقت و هزینه‌های مادی و معنوی دوران مسئولیت 12 ساله خود را برای تکمیل متروی تهران گذاشت و برای این مهم گاه به تنهایی و گاه با کمک‌های محدود دولتی پیش رفت. واقعیت این است که محمدباقر قالیباف می‌توانست نداشتن پول در تهران و نبود زیرساخت‌ها را برای بسیاری از پروژه‌ها، از جمله مترو بهانه بیاورد، اما این کار را نکرد و خلأ و کم‌کاری دولت‌ها در حمل‌ونقل عمومی را در بسیاری از موارد با وجود انتقادات بسیاری که به عملکردش وارد بود، اجرائی کرد، اما مسئله اینجاست؛ حالا دیگر او شهردار نیست و اختلافی هم میان دولت و شهردار وجود ندارد، اما باز هم شرایط متروی تهران فرقی که نکرده، بدتر هم شده است. سه شهردار اصلاح‌طلب که دو نفر آنها از درون خود دولت هم بودند و ارتباطاتی نزدیک با دولت و وزارت کشور داشتند در یک‌سال‌ونیم اخیر در هیئت دولت حضور داشته‌اند، اما شرایط مترو و قول‌هایی که برای اعتبارات و تأمین واگن داده شده بود هنوز روی هواست.
در این شرایط این مردم تهران هستند که دیگر نه فقط در ساعات پیک ترافیک، بلکه در همه ساعات روز گوشت قربانی فشرده و آویزان می‌شوند. در این میان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، هم به موضوعات متروی تهران و مشکلات آن ورود کرد، اما نتیجه‌ای نداشت و حالا او در نامه‌ای به رئیس‌جمهور روحانی درباره مترو و بحرانی‌ترشدن ترافیک و آلودگی هوای تهران صحبت کرده و خواستار تشکیل جلسه ویژه‌ای با حضور مقامات ذی‌ربط و تصمیم‌گیری درباره متروی تهران شده است.
در بخش‌هایی از نامه محسن هاشمی به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور آمده است: همان‌گونه که مستحضرید اهمیت و نقش موثر احداث و توسعه متروی تهران در راستای توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت، رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در وقت و عدالت‌محوری محرز و بر این اساس همواره تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری موثر از این طرح مورد تاکید بوده است. با تکمیل و تجهیز موثر این سامانه بهم‌پیوسته و با کمک سامانه اتوبوسرانی باتری‌دار عمود بر آن، امکان انجام حدود 10 میلیون سفر روزانه بدون آلایندگی فراهم است که برای بازه 10 ساله و با احتساب 35 میلیارد سفر، صرفه‌جویی حدود 10 میلیارد لیتر سوخت و در ضمن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به میزان 26 میلیون تن دی‌اکسید‌کربن را در پی خواهد داشت.
هاشمی در ادامه نوشته است: «متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهره‌مندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیت‌گیری تا 7 میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت است. با ادامه این روند، نه‌تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. درحال‌حاضر شمار واگن‌های مترو تهران کمتر از 1500 دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از 3000 واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد». رئیس شورای شهر تهران یادآور شده است که به دلیل بدهی انباشته شهرداری تهران به شبکه بانکی، عملا بدون دریافت کمک از دولت و دخالت مستقیم رئیس‌جمهور ادامه وضعیت کنونی و حل مشکلات ناممکن به نظر می‌رسد.

قوانین و ظرفیت‌های متعددی برای حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی وجود دارد که رئیس شورای شهر به 10 مورد آن اشاره کرده و در پایان خواسته است: با ملاحظه اهمیت موضوع و اوامر مقام معظم رهبری، خواهشمند است با امعان نظر ویژه، در صورت صلاحدید، دستور برگزاری جلسه ویژه با حضور حضرتعالی، معاون اول ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر کشور، رئیس کل بانک مرکزی و شهردار تهران و به مدت حداقل دو ساعت را صادر فرمایید. امید است، موانع و مشکلات سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران هرچه زودتر مرتفع و بالاخص شاهد تکمیل شبکه مترو تهران و افزایش ظرفیت مسافرپذیری سامانه (مترو، ریل حومه‌ای و اتوبوس) تا روزانه 10 میلیون سفر باشیم.
به گزارش «شرق»، درست در بهمن‌ماه سال گذشته، در جلسه‌ای مشترک بین معاون‌اول رئیس‌جمهوری و شهردار و اعضای شورای شهر تهران برای تأمین دو هزار دستگاه واگن مترو تصمیم‌گیری و قرار شد نخستین قرارداد این مصوبه و تأمین 630 واگن مورد نیاز شهر تهران به سرعت در دستور کار قرار گیرد، اما تا امروز خبری از این واگن‌ها نیست و حواله ورودشان را با شاید و اما به سال آینده داده‌اند. به‌واقع باید گفت که اگر قرار بود از این جلسات مشترک دوساعته یا بیشتر آبی برای تهرانی‌ها گرم و حال مترو بهتر شود، با تصمیمات یک سال قبل و قیمت‌های آن روز بیشتر می‌شد کاری از پیش برد تا شرایط امروز!

برچسب ها:

اجتماعی