نیازمند روش‌های نو در آموزش مهندسی هستیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در نشستی خبری به مناسبت نوزدهمین سال تاسیس این دانشگاه گفت: دغدغه اصلی ما برای سال های آینده کیفیت انتشارات براساس شاخص های معتبر علم سنجی است به طوری که مهم ترین دستاورد ما تالیفات دانشگاهی به زبان فارسی است از طرفی باید بگویم در دهه ۶۰تعدادکتاب های ما بسیار کم بود در حد ۳کتاب وجود داشت .

وی افزود: از سال های ۹۲و۹۳تا کنون ۹طرح پژوهشی شناسنامه دار و تعریف شده مشترک با مشارکت بین المللی داریم که تمام طرح ها در حوزه فنی و مهندسی است، البته در دیگر زمینه ها نیز مانند نقشه برداری؛ مهندسی پزشکی؛مخابرات؛ شیمی و نیروگاه با مشارکت و طرف بین الملل در حال فعالیت هستیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: مجموع مبلغ طرح های جاری ما با صنعت در حدود ۵۴میلیارد تومان است از طرف دیگر اکنون در حوزه فناوری در سه محور با۱۱ شرکت دانش بنیان و ۲۰هسته فناوری دانشجویی و همچنین ۳۳مرکز رشد در سال جاری فعال هستیم.

وی اضافه کرد: طرحی با عنوان مدرسه کسب و کار و کارآفرینی داریم که در قالب آموزش آزاد در حال فعالیت است در مقابل نیز طرح های ارتباط با صنعت که برای حل یک مسله صنفی است اکنون به ۳۱۲طرح افزایش یافته که این تعداد در سال ۱۳۹۲نزدیک به ۱۱۶طرح بودکه البته هرسال رشد کرد.

خاکی صدیق ادامه داد: تعداد کتاب های منتشر شده تا سال ۱۳۶۲ فقط ۲عدد بود که این تعداد تا پایان همین دهه به ۲۸عنوان کتاب رسید اما اکنون در چند سال اخیر آمار انتشار کتاب ما به ۳۵۰عدد افزایش یافته است که نشان از رشد در این حوزه است البته باید اشاره کنم که این آمار مربوط به صفر تا صد انتشار کتاب توسط اساتید ما است.

وی تصریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری ما در قالب مفهوم فناوری و کار آفرینی طی ۲دهه گذشته در سه محور فعالیت متمرکزی داریم که ارتقاء کمی و کیفی انتشارات پژوهشی؛پروژه پژوهشی با محوریت حل مسایل صنعتی کشور و فناورانه و کارآفرینی است که این موضوعات در مقایسه با بعد از پیروزی انقلاب تعداد قراردادها و پروژه های صنعتی ۱۰عدد بوده که امروز رشد یافته است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اهمیت نوآوری در آموزش افزود: ما از قالب سنتی در آموزش فاصله گرفتیم و البته نیازمند روش های نو در آموزش مهندسی هستیم از طرفی در آموزش  مهارت افزایی و توان اشتغال افزایی دانش آموختگان و دانشجویان را به سمت صنعت دنبال می کنیم که در این رابطه دفتر آموزش مهندسی را راه اندازی کردیم، به طور کلی اکنون ما با شرکت‌های مپنا و سازمان بنادر جمهوری اسلامی همکاری داریم این کار می تواند یک الگو برای دانشگاه های صنعتی مهندسی برای افزایش مهارت افزایی دانشجویان باشد.

ادامه دارد/