به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
محمد حاتمی رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این مراسم اظهار کرد: تنها انجمن روانشناسی علوم تربیتی است که در سال ۱۳۹۲ مجوز گرفته است و هر سال نیز این همایش را برگزار کرده است.
وی ادامه داد: از سال گذشته، کار اعلام عمومی برای دریافت مقالات انجام شد که در محورهایی همچون آموزش، خلاقیت، ارتقای سلامت، آسیبهای اجتماعی، شیوههای مقابله با آسیبهای اجتماعی، نظام مشاوره فرتخوان برگزار شد.
حاتمی اضافه کرد: بیش از ۸۵۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد و هیأت داوران ۳۴۰ مقاله را برگزید که در کتاب خلاصه مقالات چاپ شده است؛ امروز بیش از ۶۰ سخنرانی داریم که در ۵ پنل است و کارگاههایی نیز برگزار میشود.
وی با بیان اینکه ما اعتقاد نداریم ۳ وزارتخانه متولی آموزش کشور باشد اما الان جایش نیست که صحبت کنیم، گفت: دانشگاه، مسؤولیت تولید علم را دارد و آموزش و پرورش نیازمند این پیوند است و این همایشها پیوند خوبی برای ارتباط دانشگاه و مدرسه است.
رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر میبریم؛ ما تهدیدات زیادی از جمله فرهنگی و اقتصادی را از سوی دشمنان پشت سر گذاشتیم و در ۲۲ بهمن دیدیم که تأثیری بر مردم ما نداشته است اما در جنگ نرم، مدرسه و دانشآمور در نوک حمله دشمنان قرار دارد و روی تفکر و نگرش جوانان و خانوادهها تأثیر میگذارند؛ آمارهایی که در خصوص طلاق و رفتارهای پرخطر است، نگران کننده است و باید کاری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین نهاد در رفتارسازی و تأثیرگذاری است و حتی یک بخشنامه این وزارتخانه در دورترین منطقه ابلاغ میشود و تأثیر دارد، اظهار کرد: در مدرسه، ۲ مسئله داریم که اولی، رفتارهای پرخطر است؛ ۳۰ مؤلفه درباره کسانی که مردود شدند مانند فرار از مدرسه و لجبازی کردن مطرح شد و نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین کسانی که قبول شدند با کسانی که مردود شدند، وجود دارد و مشخص شد ریشه روانی دارد و نشان داد که وجود روانشناس و مشاور در مدرسه ضروری است.
حاتمی ادامه داد: مورد بعدی رفتار سالم است؛ ۹۰ درصد رفتارها خوب است و باید ارتقا دهیم؛ در آموزش و پرورش طرحهای خوبی در خصوص مقابله با آسیبهای اجتماعی انجام میشود؛ بعد از جنگ تحمیلی باید مهمترین مسئله مدرسه و دانشآموز باشد اگر میخواهیم انقلاب را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه این انجمن ۲۵ هزار عضو دارد که این افراد دارای مدرک فوق لیسانس به بالا هستند، گفت: کارگروهی را با همکاری وزارت آموزش ایجاد شد و مطرح شد که در خصوص افزایش صلاحیت حرفهای مشاوران باید کار شود و مراکز جدید ایجاد شود و همچنین ۸۰۰ مرکز ما در اختیارشان قرار گیرد و مورد بعدی سلامت روان معلمان است.
رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: کمبود روانشناس و مشاوره در مدرسه داریم و آموزش و پرورش توان جبران ندارد؛ ما طرحی را آماده کردیم که مشاوران ما میتوانند به طور پارهوقت در مدارس حضور پیدا کنند یا اساتید دانشگاه پاره وقت بخشی از وقت پژوهشی خود را در مدارس بگذارند یا سرباز معلم با تحصیلات روانشناسی و مشاوره جذب شود همچنین شورای اجتماعی مقابله با آسیبهای روانی و اجتماعی شکل بگیرد.
انتهای پیام/