اگر مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد سنگ‌پای خارجی مصرف کند یعنی در تولید آن رقابت‌پذیر نیستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری دومین جایزه ملی نشان (برند) تجاری برتر ایران با بیان اینکه برندسازی در طول سال‌های گذشته در کشور مغفول مانده است، گفت: برای اینکه برندهای مختلف کشورمان را در عرصه تجارت بین‌‌المللی معرفی کنیم باید شاخص‌های قدرتمند و بزرگی داشته باشیم که در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به واردات برخی کالاهای غیرضروری مانند سنگ‌پا، مربا و غذای حیوانات گفت: سؤال اینجاست که آیا باید دولت برای هر فعالیتی که بخش خصوصی می‌خواهد انجام دهد چارچوب بگذارد و آیا به جای بخش خصوصی تصمیم‌گیری کند و مثلا واردات چنین کالاها یا جلوگیری از واردات آنها را از طریق بخشنامه اعلام کند؟

وی افزود:‌ما چارچوب کلی را تعیین می‌کنیم و در شرایط کلی به عنوان مثال ممنوعیت 1339 قلم کالا اعلام شد که البته در فهرست جدید حدود 293 قلم کالا از آن حذف و 100 قلم کالا به آن اضافه شد. اینها اقلام مهمی بودند که سهم زیادی از ارزبری را تشکیل می‌دهد، بنابراین در رابطه با آنها سیاست کلی اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: به طور کلی کدهای HS که امروز مبنای تعاملات تجاری ما با دنیاست 8 رقمی است ولی این کدها در دنیا تا 12 رقم هم وجود دارد. بنابراین برای تعدادی از اقلام وارداتی کدی تعریف می‌شود که ممکن است کالاهای مختلفی در آن کد تعریف شود اما ممکن است یک مورد از آن کالاها بیشتر از سایر کالاها در کد مورد نظر بیشتر وارد کشور شود که در مجموع چون برای واردات آن دسته از کالاها آن کد کاربرد می‌یابد میزان وارداتی که انجام می‌شود توسط آن کد معرفی می‌شود.

وی اظهار داشت:‌بنابراین وقتی می‌گویند مثلا 50 میلیون دلار واردات مربا انجام شده است دقیقا به منزله آن نیست که این مقدار مربا وارد کشور شده بلکه ممکن است ژله‌های صنعتی و سایر موادی که در آن کد تعریف می‌شود، به این میزان وارد کشور شده باشد.

مودودی افزود:‌ حال اگر بخش خصوصی بخواهد ارز صادراتی خود را برای واردات سنگ‌پا صرف کند و بخش خصوصی هم بخواهد این کالا را مصرف کند آیا بخش دولتی حق دارد در آن مورد تصمیم‌گیری کند؟

وی گفت:‌ مجلس تصویب کرده کالایی که تولید داخلی دارد واردات آن ممنوع است. اما ممکن است یک کالای ممنوعه در یک زمان ثبت سفارش شده باشد که هنوز ممنوعیت آن اعلام نشده و برای واردات آن هم فرصت باشد. بنابراین ممکن است آن کالای ممنوعه با توجه به زمان ثبت سفارش و فرصتی که برای واردات آن بوده در زمان ممنوعیت آن کالا وارد شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بنابراین وقتی مصرف کننده در مصرف یک کالایی مثل سنگ‌پا ترجیح می‌دهد که نمونه وارداتی آن را مصرف کند این به منزله آن است که هنوز در تولید این کالا رقابت پذیر نیستیم.

مودودی بیان داشت: واقعیت این است که اقتصادهای بزرگ جهان زمانی شکوفا می‌شود که برندهای بزرگ را پرورش داده باشد. این در حالی است که ما در کشورمان به صورت ویژه روی شرکت‌ها و برندهای بزرگ کار نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در حوزه صادرات نزدیک به 10 هزار واحد صادر کننده در کشور داریم اما کمتر از 500 مورد از آنها بیش از 10 میلیون دلار صادرات دارند و از این تعداد حدود 500 شرکت صادراتی بیش از 50 میلیون دلار صادر می‌کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان کرد: بنابراین وقتی بخواهیم با یک تولید یک بازار 500  میلیون نفر را پوشش بدهیم این سؤال مطرح می‌شود که باید سراغ کدام شرکت و محصول رفت و آیا این توانایی در کشور وجود دارد؟

مودودی اظهار داشت: بیش از صد هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد اما تولید کننده‌ای که بتواند رقابت کند از این تعداد بسیار کمتر است.

وی گفت: حدود 20 هزار شرکت وارد کننده در کشور وجود دارد که تقریبا 900 شرکت از این تعداد بیش از 10 میلیون دلار واردات دارند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اساسا برای برونگرایی تولیدات‌مان اهداف را به صورت مشخص تعریف نکرده‌ایم، گفت: در 50 سال گذشته شاید بیش از 3500 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم ولی ماحصل این جذب درآمدها هنوز منجر به تولیدی که برند آن در سطح دنیا شناخته شده باشد،‌ نشده است.

مودودی بیان داشت:‌ما 1.2 درصد جمعیت دنیا و 1.2 GDP را داریم اما متاسفانه علیرغم اینکه باید 1.2 صادرات جهانی در دنیا را داشته باشیم سهم ما از این عدد کمتر از 0.2 است.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به چشم‌انداز 1404 این است که بحث مگاپروژه‌ها را جدی دنبال کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: تنوع و گستردگی ما در حوزه‌های مختلف تولیدی بسیار زیاد است اما به مگاپروژه‌های تولیدی و صادراتی نپرداخته‌ایم.

مودودی  گفت: اگر بخواهیم در 5 سال آینده 10 میلیارد دلار به صادرات‌مان بیفزاییم باید به بحث مگاپروژه‌ها توجه شود زیرا با این فرمانی که در صادرات پیش گرفته‌ایم نمی‌توان به اهداف‌مان برسیم.

وی با بیان اینکه حدود چند سال است که صادرات غیرنفتی ما حدود 50 میلیارد دلار است، گفت:‌حتی این بحث مطرح بود که با تعدیل نرخ ارز می‌توانیم افزایش صادرات را محقق کنیم اما این کار صورت نگرفت بنابراین مشکل در جای دیگر است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: باید سهم بودجه پروژه‌های مگاصادراتی افزایش یابد، این پروژه‌ها شناسایی شده و عمدتا پروژه‌های بخش خصوصی است هم باعث افزایش اشتغال و هم افزایش ارزآوری می‌شود.

ادامه دارد..

برچسب ها:

اقتصادی