به گزارش گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، نشست هفتگی حل بحران جنسی با موضوع ارائه الگوئی برای تحلیل و حل بحران جنسی باحضور دکترعلیرضا لاور معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده برگزار شد.
وی در ابتدای جلسه، روشن بودن مفاهیم را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: ما به چه سطحی از اتفاق بحران میگوئیم؟ شاخص ما برای تعیین بحران چیست؟ ما با یک سری مفاهیم مواجه هستیم. 1-پدیده 2-مسئله 3-آسیب 4-بحران ، که هر کدام باید شاخص داشته باشد. یکی از شاخصها فراوانی است که تعیین میکند با پدیده، مسئله، آسیب یا بحران مواجه هستیم. یکی از شاخصها انطباق با هنجار است. قابل کنترل بودن هم یکی دیگر از شاخصهاست.
وی افزود: تفاوت بین آسیب و آفت هم باید مشخص شود. حضرت آقا همیشه در ادبیاتشان آسیب و آفت را جدا میکنند.
معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده علاوه بر شاخصهای گفته شده، نگرش برای تشخیص راهکارهای کنترل را حائز اهمیت دانست و گفت: حال اگر همه شاخصها مشخص کرد که بحران وجود دارد باید منطقهی وجود بحران را نیز مشخص کرد.
وی افزود: وجود بحران در یک منطقه نشانه وجود بحران در همه کشور نیست. اگر در مناطق مختلف بحرانهای متفاوتی وجود دارد، برای حل آنها راهکارهای متفاوتی نیاز هست. با اینکه در عصر جدید فرهنگها به هم نزدیک شدهاند ولی عدم راهکار مناسب برای یک منطقه خود آسیبزا است.
لاور با اشاره به اینکه باید این مطالب گفته شده را مقدمه بدانیم، گفت: مقدمه دوم این است که ملاک و معیار ما برای سنجش چیست؟ اولین معیار آمار است نه مشاهدات عینی. آمار باید منطقی و واقعی باشد. اگر آمارگیری انجام شود ولی سوالهای پرسیده شده از جامعه آماری سوگیری داشته باشد، منطقی بودن آمار را کم میکند.
معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده گفت: حال اگر ما قبول کنیم که آمارها واقعی است، مناقشه اصلی ما در منظومه فکری است. اگر راه حل ما تنها بر اساس واقعیت باشد باز هم ما را به نتیجه نمیرساند. اگر به حقیقت توجه نشود، راهحل حتی ممکن است شما را از نتیجه دور کند. ما در ابتدا با ویدئو مبارزه میکردیم، هم میتوانستیم با فیلم مبارزه کنیم و هم با دستگاه ویدئو مبارزه کنیم، چند سال بعد شروع به مبارزه با سیدی کردیم، به دلیل گسترده بوده استفاده، نمیتوانستیم با دستگاه پخش سی دی مبارزه کنیم. ماهواره هم وجود داشت که مبارزه فیزیکی با آن غیرممکن بود. وقتی اینترنت آمد، سعی کردیم با فیلترینگ جلوی فساد آنرا بگیریم و بعد از آن شبکههای اجتماعی آمدند که فیلترینگها راهکار مبارزه با آن نبود.
وی ادامه داد: این فرایند نشان میداد که راهکارهای ما درست نبوده است. مثلا حضرت آقا راه حل مبارزه با ماهواره را اعتکاف عنوان کردند. خیلیها آن زمان تصور کردند که آقا زمین بازی را نمیشناسد. در صورتی که راه حل اصلی مبارزه با فساد، بیدار کردن فطرت است.
وی با بیان اینکه عامل تحریک بحران جنسی، غریزه جنسی است، ابراز داشت: آیا ما می توانیم این غریزه را حذف کنیم؟ خیر، پس باید با عنصری که قویتر از این غریزه است آنرا مدیریت کنیم، تنها چیزی که میتواند این کار را انجام دهد، فطرت است. فطرت همان چیزی است که بشر را از دیگر موجودات متمایز میکند.
وی افزود: اگر انسان قائل به فطرت باشد، راهحلی که برای بحران میدهد متفاوت است. دیگر غریزه جنسی و مبارزه با آن را بهعنوان سازهی اصلی درنظر نمیگیرد. واقعیت، فوقالعاده مهم است ولی راه کارها باید مبتنی بر حقیقت باشد. در واقع حقیقت مبنای طراحی و واقعیت مورد ملاحظه در طراحی است.
به گفته معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده در طراحی سه عنصر وجود دارد: 1- طرح 2- نقشه 3- پلن؛ در طرح، نظام ارزشی، نظام موضوعی، نظام مسائل، نظام مفهومی و نظام نظری را مطرح میکنیم. اگر در یک بحث این نظامها بین اعضای جلسه مشترک نباشد. بحث به نتیجه نمیرسد.
وی در ادامه تصریح کرد: پلن همان راهکار و تکنیکهاست، بسیاری از راهکارهای ما در این سطح طراحی میشوند و نیتجه ملموس میدهند، ولی وقتی این راهکار در طرح بررسی میشود، میبینیم که نتیجهی معکوس میدهد.
لاور افزود: حالا اگر به عنوان مثال بخواهیم به بحث تعدد زوجات وارد شویم، مسئله اینگونه مطرح میشود: در ازدواج یا باید تعداد مردها از زنها بیشتر باشد، یا مساوی باشند و یا تعداد زنها از مردها بیشتر باشد. تعداد مردهای متولد شده نسبت به تعداد زنهای متولد شده، 100 به 101 است. و نسبت امید به زندگی مردها نسبت به زنها 97 به 99 است. اگر سوانح و حوادث را در نظر بگیریم، تعداد مرگ و میر مردها به مراتب از زنها بیشتر است و این باعث کم شدن تعداد مردها نسبت به زنها میشود. تنها مورد که در یک جامعه میتواند تعداد مردها را از تعداد زنها بیشتر کند، مهاجرت است که به سادگی قابل کنترل است.
معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده راهکار اسلام برای جامعهای که تعداد زنها بیشتر از مردهاست را تشریح کرد و گفت: 1- ازدواج دائم (تعدد زوجات) 2- ازدواج موقت 3- عفت پیشه کردن ، طبق آیات و روایات بین عفت پیشه کردن و ازدواج، اولویت با ازدواج است. و بین ازدواج دائم و موقت، با توجه به حقوق بیشتر زن در ازدواج دائم ، اولویت با ازدواج دائم است.
وی افزود: امروز اگر زنی اولویت اول را بپذیرد، ساختار اجتماعی او را به سمت اولویت دوم میکشاند و اگر اولویت دوم را بپذیرد ساختار اجتماعی او را به سمت اولویت سوم میکشاند. راهکار این مسئله این است که بدون اینکه ظلمی اتفاق بیفتد فشار اجتماعی را از روی اولویتها برداریم.
لاور با بیان اینکه هم در نظر اسلام و هم در نظر تجربی غرب، محور اصلی جامعه خانواده است، و محور اصلی خانواده زن است، اضافه کرد: اسلام ثقل قانونگذاری و ثقل هویت را روی زن گذاشته است و غرب هم خانواده را فقط در صورتی که زن در آن حضور داشته باشد Family مینامد.
وی تاکید کرد: باید با محوریت زن قانونگذاری شود. بعضی از احکام اسلام باید با دید بهتری بررسی شوند مثلا اسلام با در پستو بودن زن مخالف است، وگرنه به علت محرم بودن اهل منزل این همه تاکید روی حجاب نمیشد و تاکید روی در منزل بودن زن بود.
لاور ادامه داد: تاکید بیشتر اسلام روی جلوگیری از تبرج است و ما امروز تبرج را در بعضی از زنان با حجاب جامعه نیز میبینیم. یا به عنوان مثال دین، زن را کشتزار معرفی میکند، از این جمله میتوان فهمید که تربیت فرزندان دانه به دانه نیست که با زیاد شدن آنها نگران تربیت آنها باشیم. بلکه محیط خانواده باید حاصلخیز باشد تا فرزندان در محیط درست، به درستی تربیت شوند.
انتهای پیام/