راه ­حل اصلی مبارزه با فساد، بیدار کردن فطرت است

به گزارش گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، نشست هفتگی حل بحران جنسی با موضوع ارائه الگوئی برای تحلیل و حل بحران جنسی باحضور دکترعلیرضا  لاور معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده برگزار شد.

وی در ابتدای جلسه، روشن بودن مفاهیم را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: ما به چه سطحی از اتفاق بحران می­گوئیم؟ شاخص ما برای تعیین بحران چیست؟ ما با یک سری مفاهیم مواجه هستیم. 1-پدیده 2-مسئله 3-آسیب 4-بحران ، که هر کدام باید شاخص داشته باشد. یکی از شاخص­ها فراوانی است که تعیین می­کند با پدیده، مسئله، آسیب یا بحران مواجه هستیم. یکی از شاخص­ها انطباق با هنجار است. قابل کنترل بودن هم یکی دیگر از شاخص­هاست.

وی افزود: تفاوت بین آسیب و آفت هم باید مشخص شود. حضرت آقا همیشه در ادبیاتشان آسیب و آفت را جدا می­کنند.

معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده  علاوه بر شاخص­های گفته شده، نگرش برای تشخیص راهکارهای کنترل را حائز  اهمیت دانست و گفت: حال اگر همه­ شاخص­ها مشخص کرد که بحران وجود دارد باید منطقه­ی وجود بحران را نیز مشخص کرد.

وی افزود: وجود بحران در یک منطقه نشانه­ وجود بحران در همه­ کشور نیست. اگر در مناطق مختلف بحران­های متفاوتی وجود دارد، برای حل آن­ها راهکارهای متفاوتی نیاز هست. با اینکه در عصر جدید فرهنگ­ها به هم نزدیک شده­اند ولی عدم راهکار مناسب برای یک منطقه خود آسیب­زا است.

لاور با اشاره به اینکه باید این مطالب گفته شده را مقدمه­ بدانیم، گفت: مقدمه­ دوم این است که ملاک و معیار ما برای سنجش چیست؟ اولین معیار آمار است نه مشاهدات عینی. آمار باید منطقی و واقعی باشد. اگر آمارگیری انجام شود ولی سوال­های پرسیده شده از جامعه­ آماری سوگیری داشته باشد، منطقی بودن آمار را کم می­کند.

معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده گفت: حال اگر ما قبول کنیم که آمارها واقعی است، مناقشه­ اصلی ما در منظومه­ فکری است. اگر راه ­حل ما تنها بر اساس واقعیت باشد باز هم ما را به نتیجه نمی‌رساند. اگر به حقیقت توجه نشود، راه­حل حتی ممکن است شما را از نتیجه دور کند. ما در ابتدا با ویدئو مبارزه می­‌کردیم، هم می­‌توانستیم با فیلم مبارزه کنیم و هم با دستگاه ویدئو مبارزه کنیم، چند سال بعد شروع به مبارزه با سی­دی کردیم، به دلیل گسترده بوده استفاده، نمی‌توانستیم با دستگاه پخش سی­ دی مبارزه کنیم. ماهواره هم وجود داشت که مبارزه­ فیزیکی با آن غیرممکن بود.  وقتی اینترنت­ آمد، سعی کردیم با فیلترینگ جلوی فساد آن­‌را بگیریم و بعد از آن شبکه­­‌های اجتماعی آمدند که فیلترینگ‌­ها راهکار مبارزه با آن نبود.

وی ادامه داد: این فرایند نشان می­‌داد که راه­کارهای ما درست نبوده است. مثلا حضرت آقا راه ­حل مبارزه با ماهواره را اعتکاف عنوان کردند. خیلی­‌ها آن زمان تصور کردند که آقا زمین بازی را نمی­‌شناسد. در صورتی که راه ­حل اصلی مبارزه با فساد، بیدار کردن فطرت است.

وی با بیان اینکه عامل تحریک بحران جنسی، غریزه­ جنسی است، ابراز داشت: آیا ما می­ توانیم این غریزه را حذف کنیم؟ خیر، پس باید با عنصری که قوی­تر از این غریزه است آن­را مدیریت کنیم، تنها چیزی که می­تواند این کار را انجام دهد، فطرت است. فطرت همان چیزی است که بشر را از دیگر موجودات متمایز می­کند.

وی افزود: اگر انسان قائل به فطرت باشد، راه­حلی که برای بحران می‌دهد متفاوت است. دیگر غریزه­‌ جنسی و مبارزه با آن را به­عنوان سازه­ی اصلی درنظر نمی­گیرد. واقعیت، فوق­العاده مهم است ولی راه کارها باید مبتنی بر حقیقت باشد. در واقع حقیقت مبنای طراحی و واقعیت مورد ملاحظه در طراحی است.

به گفته معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده  در طراحی سه عنصر وجود دارد: 1- طرح 2- نقشه 3- پلن؛ در طرح، نظام ارزشی، نظام موضوعی، نظام مسائل، نظام مفهومی و نظام نظری را مطرح می‌کنیم. اگر در یک بحث این نظام­ها بین اعضای جلسه مشترک نباشد. بحث به نتیجه نمی­رسد.

وی در ادامه تصریح کرد: پلن همان راه­کار و تکنیک­هاست، بسیاری از راهکارهای ما در این سطح طراحی می­شوند و نیتجه­ ملموس می­دهند، ولی وقتی این راه­کار در طرح بررسی می­شود، می­بینیم که نتیجه­ی معکوس می­دهد.

لاور افزود: حالا اگر به عنوان مثال بخواهیم به بحث تعدد زوجات وارد شویم، مسئله اینگونه مطرح می­شود: در ازدواج یا باید تعداد مرد­ها از زن­ها بیشتر باشد، یا مساوی باشند و یا تعداد زن­ها از مرد­ها بیشتر باشد. تعداد مرد­های متولد شده نسبت به تعداد زن­های متولد شده، 100 به 101 است. و نسبت امید به زندگی مردها نسبت به زن­ها 97 به 99 است. اگر سوانح و حوادث را در نظر بگیریم، تعداد مرگ و میر مردها به مراتب از زن­ها بیشتر است و این باعث کم شدن تعداد مردها نسبت به زن­ها می­شود. تنها مورد که در یک جامعه می­تواند تعداد مرد­ها را از تعداد زن­ها بیشتر کند، مهاجرت است که به سادگی قابل کنترل است.

معاونت آموزش و مشاوره بنیان ملی خانواده راه­کار اسلام برای جامعه­ای که تعداد زن­ها بیشتر از مردهاست را تشریح کرد و گفت: 1- ازدواج دائم (تعدد زوجات) 2- ازدواج موقت 3- عفت پیشه کردن ، طبق آیات و روایات بین عفت پیشه کردن و ازدواج، اولویت با ازدواج است. و بین ازدواج دائم و موقت، با توجه به حقوق بیشتر زن در ازدواج دائم ، اولویت با ازدواج دائم است.

وی افزود: امروز اگر زنی اولویت اول را بپذیرد، ساختار اجتماعی او را به سمت اولویت دوم می­کشاند و اگر اولویت دوم را بپذیرد ساختار اجتماعی او را به سمت اولویت سوم می­کشاند. راه­کار این مسئله این است که بدون اینکه ظلمی اتفاق بیفتد فشار اجتماعی را از روی اولویت­ها برداریم.

لاور با بیان اینکه هم در نظر اسلام و هم در نظر تجربی غرب، محور اصلی جامعه خانواده است، و محور اصلی خانواده زن است، اضافه کرد: اسلام ثقل قانون­گذاری و ثقل هویت را روی زن گذاشته است و غرب هم خانواده را فقط در صورتی که زن در آن حضور داشته باشد Family می­نامد.

وی تاکید کرد: باید با محوریت زن قانون­گذاری شود. بعضی از احکام اسلام باید با دید بهتری بررسی شوند مثلا اسلام با در پستو بودن زن مخالف است، وگرنه به علت محرم بودن اهل منزل این همه تاکید روی حجاب نمی­شد و تاکید روی در منزل بودن زن بود.

لاور ادامه داد: تاکید بیشتر اسلام روی جلوگیری از تبرج است و ما امروز تبرج را در بعضی از زنان با حجاب جامعه نیز می­بینیم. یا به عنوان مثال دین، زن را کشتزار معرفی می­کند، از این جمله می­توان فهمید که تربیت فرزندان دانه به دانه نیست که با زیاد شدن آن­ها نگران تربیت آن­ها باشیم. بلکه محیط خانواده باید حاصلخیز باشد تا فرزندان در محیط درست، به درستی تربیت شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی