به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، علی صدرنیا در نشست خبری دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری که 2اسفند ماه (21 فوریه) که همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار میشود، اظهار داشت: ما از مسئولان میخواهیم که کار ما را به عنوان یک شغل ببینند.
وی افزود: یکی از مشکلات این است که راهنمایان گردشگری را یک شغل مستقل نمیشناسند و هنوز کار ما به رسمیت شناخته نشده است.
صدرنیا با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی جایگاهی که برای راهنمای گردشگری مشخص نکرده، گفت: به همین جهت بنا داریم تا در دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری بر روی هویت شغلی تأکید کنیم.
رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینکه موضوع هویت شغلی و بیمه راهنمایان گردشگری تاکنون دو بار در مجلس و یک بار در هیأت دولت پیشنهاد شده اما جواب مشخصی هم داده نشده است، گفت: اولین گام در این راه باید بیمه کردن راهنماها باشد چرا که آنها خویشفرما و شخصی بیمه را پرداخت میکنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مشکلات موجود برای راهنمایان گردشگری تا چه اندازه به موازیکاریها برمیگردد، گفت: این موازیکاریها وجود دارد اما بازدارنده نیست و در صنف راهنما چندین تشکل فعالیت میکنند که هر یک کار خود را انجام میدهند.
صدرنیا ادامه داد: گاهی این موازیکاریها میتواند تأثیر مثبت داشته باشد چرا که رقابت را ایجاد میکند به شرطی که این رقابت تبدیل به کارشکنی نشود. در جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنماهای پیشکسوت و باسوادی وجود دارند که در راه انتقال دانش خود به نسل بعدی هستند.
رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه حجم کاری که راهنمای ایرانی انجام میدهد بسیار متفاوت از راهنمایان گردشگری در کشورهای دیگر است، گفت: راهنمایان ایرانی جزو راهنماهای خوب دنیا شناخته میشوند البته این به شرطی است که استانداردها را آموزش دیده باشد.
وی با اشاره به دورههای آموزشی که برای راهنمایان گردشگری برگزار میشود، گفت: به عقیده من این دورهها کاربردی نیست و افرادی که این دورهها را میگذرانند نمیتوانند راهنمایان خوبی شوند به همین جهت ما در قالب جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تلاش کردیم تا این خلأ را با برگزاری دورههای علمی و آموزشی پر کنیم.
صدرنیا در ادامه با اشاره به آمار گردشگران ورودی، گفت: درست است که بر اساس آمار رئیس سازمان میراث فرهنگی آمار گردشگری ایران به 6 میلیون نفر رسیده اما واقعیت این است که این سفرها بیشتر به سمت کشورهای همسایه همچون عراق صورت میگیرد در حالی که ما باید گردشگران غربی را ترغیب به سفر کنیم.
رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: برخی حملهها همچون ایرانهراسی آغاز شده تا جلوی ورود گردشگر ایران گرفته شود چرا که غربیها به خوبی میدانند که تبلیغات گردشگرانی که به ایران سفر میکنند سیاهنمایی آنها را خنثی میکند.
وی یکی از نقاط ضعف در گردشگری را تبلیغ عنوان کرد و گفت: دور افتادهترین قبایل برند کوکاکولا را میشناسند اما این برند همچنان دست از تبلیغ برنمیدارد اما ما چون فکر میکنیم صاحب یکی از قدیمیترین تمدنها هستیم دیگر به معرفی نیاز نداریم در حالی که کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان با بودجه سنگینی در حال تبلیغ کشور خود هستند.
صدرنیا تأکید کرد: ما باید در نمایشگاههای خارجی شرکت و از آژانسهای گردشگری برای حضور در این رویدادها حمایت مالی کنیم. البته دولت معتقد است که باید آژانسها خودشان این هزینهها را پرداخت کنند. این در حالی است که در شرایط فعلی همین که آژانسهای گردشگری تعطیل نشدند خیلی کار مهمی بوده و سازمان میراث فرهنگی باید از آژانسها و راهنماها حمایت بیشتری کنند.
دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری روز پنجشنبه 2 اسفند ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود.
انتهای پیام/