به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در همایش عدالت ترمیمی که به همت دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد اظهارداشت: عرض سلام به شهدای اسلامی، شهدای مدافع حرم و شهدای حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران و شهدای گرانقدر نیروی انتظامی و شهدای باسداران انقلاب اسلامی که اخیراً در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.
وی ضمن عرض تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: امروز روز زیارتی امام علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره است و تقاررن با این جلسه را به فال نیک میگیریم.
جانشین فرمانده ناجا اظهارداشت: خداوند انسان را از دو عنصر اساسی شامل فطرت الهی روح ملکوتی و طبیعت زمینی آفرید. میل و گرایش به این دو عنصر اسساسی در دو جهت متضاد با هم هستند. طبیعت میل به موعود دارد و فطرت خداگونه است و میل به کمال دارد و ارزش انسانها به این است ه کدام یک از این دو خصوصیت در وجود انسانی غلبه بیدا کند.
وی افزود: همه بیامبران الهی آمدند که انسان را تربیت، کمک و هدایت کنند تا از طبیعت به فطرت برسند. طبیعی است که برای تحقق هرر هدفی نیازی به ساز وکار و برنامه، نقشه راه، چهارچوبها و نشانهایی است که راه را گم نکنیم، تمام احکام دین توسط بیامبران الهی آوررده شده با این هدف است که مسیر قرب الی الله را به انسان نشان دهد.
جانشین فرمانده ناجا اظهارداشت: اصول ما در ادبیات مدیریتی یا دکترین نظامی به عناصری گفته میشود که ماهیت و موجودیت پدیده یا شی به بود یا نبود آنها بستگی دارد اگر به اصول حاکم خدشهای وارد شود ماهیت آن مجموعه یا موجودیت به انحراف کشیده میشود.
وی گفت: شرط پذیرش عضویت در این طریق ایمان و اعتقاد قطعی به اصول است، چه در سازمانها و چه در دین الهی. همه اصولی دارند که مرزهای آنها را تعیین میکند. فروع ماهیت دکترینی دارد و تغییر پذیر است. فروع دین مانند نماز و روزه در شرایط خاصی تغییر شکل میدهد ولی در اصول نه. اگر از منظر باورهای دینی به موضوع نگاه کنیم هرکس در اصول 5 گانه دین مبین اسلام حتی شک کند از جرگه دین خارج میشود، توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت اصول اساسی دین است.
وی افزود: چرا عدالت؟ خداوند اصولی را تعیین کرده که طریقی را نشان دهد که افراد با این طریق به راه درست هدایت شوند. اگر ما میگوییم مستحبی، حرامی داریم در تعیین هدف غایی است. هرآنچه که برای رسیدن به هدف اتناب ناپذیر باشد و عدم انجام آن ما را از طی طریق باز میدارد اینها واجبات دین است. مستحبات کمک موثر به ما میکنند و مباهات تا حدودی خنثی هستند، مکروهات قطعاً ما را از ادامه مسیر باز میدارند. اینکه نیت ما کدام نقطه را نشانه گرفته تعیین کننده کیفیت و ماهیت عملی است که ما انجام میدهیم.
سلیمانی خاطرنشان کرد: عدالت فلسفه وجودی اش این است که در این جامعه انسانی که هدفی است و جامعه ای است و فردی است و افراد لاجرم با هم در تعامل هستند و ممکن است به برخورد بیانجامد تنظیم امور مربوط به جامعه و وضع شی و انسان در جای خودش از وظایف عدالت است. انسانها بسته به تکالیف فردی و اجتماعی در چهارچوب احکام دینی ممکن است با هم تعارضاتی پیدا کنند در سطحی از سطوح زندگی که نیاز به حکمیت و تصمیم باشد که دیگری باید کمک به حل و فصل آنها کند.
جانشین فرمانده ناجا بیان داشت: ما الان با 2 پدیده مواجهیم. خداوند اراده فرموده که همه انسانها را از طبیعت وجودیشان به سمت کمال و قرب الهی هدایت کند و عدالت قرار است بین افراد با هم، فرد با جامعه و فرد با مسیر الهی حکم کند بعضاً جمع بین اینها تعارضاتی را ایجاد کند. از یک طرف همه باید به سمت قرب الهی حرکت کنند و از طرف دیگر اگر به حقی تجاوز کردند و یا حریمی را شکستند باید باسخگو باشند چه حریم الهی، چه حریم جامعه و چه حریم فرد باشد.
وی گفت: جمع بین اینها و انعطاف پذیری در ذات و جوهر احکام دینی ایجاد میکند. یک نفر گناهی انجام میدهد، این گناه ممکن است نسبت به فردی یا جامعه یا تعدی به احکام دینی باشد، آیا باید کلاً از دور خارج شود؟ از جامعه طرد بشود؟ فلسفه دین با این موضوع مخالف است از طرفی هم مدافع قطعی عدالت است.
وی بیان داشت: کمک کنید فرد خطاکار با ساز و کارهای شرع دوباره به مسیر برگردد. مگر عدالت ترمیمی این نیست که همه چیز را بر مدار قبل از وقوع جرم برگرداند؟ همین تعارض راه حل کلیدی مسئله است. ما برای اجرای عدالت ترمیمی با 3 موضوع مواجهیم، یک حوزه فردی که خداوند حق را به فرد قربانی میدهد، یکی حوزه عمومی جرم ، یکی هم آنهایی که احکام الهی را هتک میکنند.
سلیمانی گفت: اگر خداوند قصاص را پیش بینی کرده ولی میفرماید قصاص حق شماست ولی اگر ببخشید اجر شما با خداوند است. خداوند در جایی وکیل مومنین میشود ائمه ما هم همین کار را کردند. میگوید من وکیل این مومن میشوم شما ببخش در این دنیا و در عقبا. خداوند دوست ندارد هیچ کسی به جهنم برود مگر اینکه خودش اراده کند. خداوند بدون بارها و بارها و بارها فرصت دادن به بشر از هدایت آدمها مأیوس نمیشود.
انتهای پیام/