معیارهای دانشگاه در تراز جهانی/ معضل مدرک سازی در پیشرفت علم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در نشست هم اندیشی در راستای پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد مقاومتی با محوریت ارتقای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به تراز بین المللی گفت: وقتی با برخی از روسای دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم می‌بنیم که تراز بین المللی از دغدغه‌هایشان نیست‌. در تراز جهانی بودن اینگونه نیست که ما خودمان، خودمان را تحسین کنیم، از خودمان خوشمان بیاید و به خودمان نمره ۲۰ دهیم.

وی افزود: تحریم هایی که در برخی رشته ها برای ما قرار داده اند در تاریخ بی سابقه است برخی دانشجویان ما را در محافل جهانی نمی‌پذیرند، اما برای اینکه ما حیثیت جهانی داشته باشیم باید مراکز تعاملاتمان رشد پیدا کند و عالم محور باشد زیرا عالمان کشور، شأن خاصی دارند.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ادامه داد: مساله دیگر حرفه‌ای گری است؛ به این صورت که باید در کارهایمان به حرفه آدم‌ها توجه کنیم. یعنی اگر از شخصی خوشمان نمی‌آید لازم است به حرفه آنها توجه کنیم و تا زمانی که کار علمی خوبی انجام می‌دهند به آنها توجه شود.

لاریجانی با اشاره به اهمیت سخاوت علمی گفت: نکته بعدی سخاوت علمی در مقابل بخل علمی است. مثلا در تعلیم و ارائه مطالب علمی و فرهنگی کشور سخی باشیم. ما باید برای تعاملات علمی مان وقت بگذاریم و باید در محیط علمی، علم حرف آخر را بزند.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: محور بعدی این است که باید روی آوانگارد بودن سرمایه گذاری کنیم. همچنین بحث دکتری نیز حائز اهمیت است اما این کارخانه های مدرک سازی، بلا برای ما نازل کردند. اینها هوای کار خودشان را دارند.

وی افزود: اینکه ما گفتیم فقط مدرک مهم است بلای بدی بوده که بر سر کشور آمده است و باید آن را بر طرف کنیم. در برخی رشته ها برخی افراد تا ۱۶ مدرک phd هم‌ اخذ کرده اند، در حالیکه دانشجوی دکتری تراز جهانی باید تمام وقتش را بر روی یک رشته تخصصی بگذارد.

انتهای پیام/