امکان حمل 232 میلیون تن بار در بنادر ایران/ اتصال چابهار به افغانستان و آسیای میانه در اولویت

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به چابهار، محمد اسلامی امروز در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار اظهار داشت: در دور ورز گذشته  طی مراسم بین‌المللی در شهر زرنج افغانستان با حضور رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد، اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به سمت هند از طریق چابهار حرکت کرد و عصر دیروز به بندر چابهار رسید.

وی ادامه داد: قرار گرفتن ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی می‌تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره‌برداری کشورهای ذی‌نفع قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنابر این با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه،توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه‌ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در غرب آسیا فراهم کرده است که از طریق مشارکت منطقه‌ای و به ویژه تسهیلات سرمایه‌گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

وی افزود: در سال 2015 رؤسای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و نخست‌وزیر هند موافقت‌نامه ترانزیتی چابهار را سنگ بنای ناشی از اراده سیاسی این دولت‌ها برای رونق منطقه‌ای ترانزیت از طریق چابهار بود در تهران با امضاء رساندند.

وی گفت:‌نشست‌های شورای هماهنگی و کمیته پیگیری موافقت‌‌نامه برای اجرایی‌سازی تسهیلات ترانزیت در این کریدور در ماه‌های گذشته برگزار شده است.

وی گفت: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن 2.5 میلیون تن هدف گذاری شده بود که در فاز دوم و راه توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت به 8.5 میلیون تن در سال قبل افزایش یافت و هم اکنون با سرمایه‌گذاری منطقه‌ای به عمل آمده و مشارکت شرکت‌های هندی در این زمینه و از رهگذر برنامه‌های توسعه‌ای ایران افق بلندمدت برای توسعه ظرفیت این بندر تا 77 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بهره‌برداری مؤثر از بندر چابهار می‌تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورد و در کنار اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی کشورهای خلیج فارس، آسیای میانه و حوزه قفقاز را هم با هم متصل کند.

وی گفت: این بندر با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره‌ور را برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه‌ای فراهم آورد.

وی گفت: بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و در حال حاضر 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات ایران از طریق بنادر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، د ریان عمان و خلیج‌فارس قادر به جابه‌جایی 232 میلیون بار هستند و خدمات مؤثری را باری صاحبان کالا و مشتریان فراهم می‌کنند.

اسلامی افزود: حرکات توسعه‌ای مطلوب چند سال اخیر در بنادر از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته و به نظر می‌رسد، می‌توان با چاره‌اندیشی، تدوین برنامه در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و هم‌افزایی بیشتر میان بنادر کشورها خصوصا بندر چابهار و بنادر کشورهای همجوار پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر کرد.

وی افزود: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل به ویژه در بخش بندری و دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های  حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای، بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

وی گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت به دست رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال ـ جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند 24 روز کوتاه‌تر خواهد شد.

وی گفت:‌این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.

وی گفت: ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به 25 هزار کیلومتر است و 7500 کیلومتر خط آهن در دست احداث داریم.

وی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند.

وی تأکید کرد: به دلیل توسعه روابط حسنه بین ایران و کشورهای بهره‌مند در چابهار همگانم با برنامه‌ریزی و اقدامات ایران جهت تسریع در توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه مکران و شرق کشور از طریق بسیج امکانات یقین دارم فصل نوین از نقش‌آفرینی برجسته چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شده است.

 انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی