پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد/ افزایش قیمت خودرو با مدیریت کنونی قابل پیش بینی بود

پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد/ افزایش قیمت خودرو با مدیریت کنونی قابل پیش بینی بودچند وقتی است، دوباره بازار خودرو در کشور با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند فعالان این بازار ادعا می‌کنند، خریدار واقعی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، این نوسانات تأثیرات خود را بر بازار‌های دیگر نیز گذاشته و قیمت سایر اقلام به تناسب با افزایش‌هایی روبه رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ البته در همین روز‌ها، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت صمت ادعا کرده بودند، به زودی قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد، به گونه ای که همین دو روز پیش، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با تابناک ادعا کرده بود، قیمت خودرو از فردا ارزان می‌شود!

اکنون یک روز دیگر از وعده این نماینده مجلس می‌گذرد و هنوز اتفاقی در این بازار رخ نداده و جالب‌تر اینکه افزایش قیمت خودرو بر قیمت دیگر اقلام نیز اثر گذاشته و مردم در شب عید، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های گوناگون هستند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع می‌گوید: هرچند به زعم مسئولان وزارت صمت، فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، باعث کاهش تنش موجود در بازار و ارزانی چهارچرخ‌ها می‌شود، در روز‌های اخیر شاهد جهش قیمت در حوزه خودرو هستیم که در صورت ادامه این روند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو با مدیریت موجود، موضوع دور از انتظاری نبود، افزود: در صورتی که طرح ساماندهی بازار خودرو در زمان مناسب بررسی می‌شد، می‌توانست تا حدود زیادی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی، بنده میزان بدهی خودروسازان را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردم، در حالی که هیچ از یک از مسئولان شرکت‌های خودروسازی، این اعداد و آمار را تکذیب یا تأیید نکردند؛ در صورتی که این ادعا غلط بود و خودروسازان باید از مطرح شدن این آمار معترض می‌شدند و ادعای تشویش اذهان عمومی می‌کردند. از سوی دیگر، اگر ۸۰ هزار میلیارد ضرر درست است، مسئولان امر باید توضیحات لازم را درباره چرایی ایجاد این زیان بدهند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گرانی برخی کالا‌ها بر قیمت سایر کالا‌ها نیز اثرگذار است؛ مثلا در صورت گرانی خودرو، سایر کالا‌ها نیز افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد، گفت: هم اکنون شرکت‌های خودروسازی، بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش کرده‌اند که سرمایه هنگفت و کلانی است و باید مشخص شود در چه محلی هزینه شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با بیان اینکه خودروسازی به باتلاقی تبدیل شده است که هر روز وضعیتش بدتر می‌شود، تأکید کرد: هرچند هم اکنون برای نجات از وضعیت و مشکلات خودروسازی، کلاه به کلاه می‌کنیم، این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند! سیاست حاکم بر خودروسازی درازمدت نیست و در صورتی که تدابیر لازم برای رفع مشکلات اندیشیده نشود، خودروسازی نیز به مؤسسات مالی جدید تبدیل می‌شود.

همچنین سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: در صورتی فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو مؤثر است که عزم خودروساز، جلوگیری از حضور دلالان در قیمت‌گذاری و تأمین قطعات موردنیاز خودرو محقق شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که هر یک از مؤلفه‌های مذکور کنترل نشود، اعمال سیاست حاشیه بازار ـ ۵ درصد زیر قیمت بازار ـ کمکی به کاهش قیمت خودرو نمی‌کند؛ به طور مثال، اگر قطعه‌سازان منابع مالی کافی برای تولید قطعه نداشته باشند، نمی‌توانند نیاز خودروسازان را برآورده کنند؛ در نتیجه خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: با اعمال سیاست حاشیه بازار، دلالان نیز به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، چون با گرانی خودرو در کارخانه، سود آن‌ها نیز در بازار بیشتر می‌شود؛ بنابراین، سوداگران قیمت خودرو را روز به روز افزایش می‌دهند تا سود بیشتری به دست آورد.

  • با بهرام پارسایی بیشتر آشنا شوید
برچسب ها:

مجلس