به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتینیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاههای سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در رابطه با موضوع استعدادهای درخشان در کشور گفت: به طور کلی وزارت علوم سه مرحله شناسایی و جذب استعدادهای درخشان، حمایت و هدایت آنها در طول تحصیل و رصد این افراد پس از ترک دانشگاه را در نظر دارد.
وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «دانشگاه کارخانه انسانسازی است»، افزود: براساس این نگاه باید بررسی کنیم که خریداران نیروی انسانی تربیت شده از سوی دانشگاهها که محصولات آنها محسوب میشوند، چه کسانی هستند؟
شریعتینیاسر ادامه داد: اگر نگاه محصول محور در دانشگاهها وسیع شود، مشخص میشود که نیروی انسانی در کشور علیرغم ارزشمندی بسیار بالا، از کارخانههای خود که همان مراکز علمی و دانشگاههای سطح یک هستند، با هزینه بسیار کم تولید شدهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه امروزه بیشترین میزان بیکاری مربوط به دانشگاههای سطح پایین است، عنوان کرد: اگر بخواهیم اعتبار سرانه بهترین دانشگاه داخل کشور را با پایینترین دانشگاه در سطح بینالمللی مقایسه کنیم، مشخص میشود که اعتبار سرانه پایین سطحترین دانشگاه جهان، چهار برابر بهترین دانشگاه ایران است.
وی با اشاره به پایین بودن سطح اعتبار دانشگاهها در کشور، عنوان کرد: دولتمردان و نظام اجرایی باید راهکاری پیدا کنند تا از کارخانههای انسانسازی حمایت جدی کنند و دستگاههای بهرهبردار نیز تامین هزینه آنها را برعهده گیرند.
شریعتی نیاسر مطرح کرد: انتظار نداریم دولت در شرایط فعلی، در حد کفایت اعتبار مورد نیاز دانشگاهها را پرداخت کند اما باید به سمت راهکارهایی برویم که دستگاههای اجرایی بهرهبردار، بخشی از حمایتها را تقبل کنند.
وی با تاکید بر لزوم یافتن راهکاری قانونی برای تامین اعتبار دانشگاهها از دستگاههای بهرهبردار، گفت: در بخش جذب استعدادهای درخشان، ساختارهایی قانونی تعریف شده اما بعد حمایتی آن نیاز به تقویت بیشتری دارد و دانشگاههایی که این افراد را جذب میکنند باید سازو کار موثرتری را پیشبینی کنند تا دانشجویان در طول تحصیل دچار یأس و ناامیدی نشوند و آینده شغلی آنها نیز تامین باشد.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه آینده آموزش عالی کشور از آن جوانان با استعداد و تلاشگر است، به رصد دانشگاهها اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور تقویت این موضوع، باید امتیازاتی را برای دانشگاههایی که محصولات خود را رصد میکنند در نظر گرفته شود اما متأسفانه برخی از دانشگاهها از این موضوع غافل هستند و باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
وی با اشاره به طرح مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان در دانشگاهها، گفت: همه میدانند که وظیفه دانشگاهها، اشتغالزایی نیست اما ارتقای توان اشتغالپذیری آنها جزو وظایف است و باید کاری کرد که دانشجویان علاوه بر کسب دانش تخصصی مرتبط با رشته خود در مراکز علمی، مهارتهای دیگری را نیز فراگیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به حذف کنکور اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه برخی تصور میکنند کنکور یک استاندارد مناسب برای گزینش افراد است، معتقدیم کنکور مسیر درستی برای ارزیابی افراد نیست.
شریعتینیاسر اظهار داشت: وزارت علوم، سیاست حذف کنکور را دنبال میکند؛ در سال ۱۳۸۶ این موضوع مصوب شد اما در سال ۱۳۹۲ به دلیل عدم موفقیت آن، راهکار دیگری ارائه شد که بر اساس آن تا ۵ سال، ۸۵ درصد افراد براساس سوابق تحصیلی به دانشگاهها ورود پیدا کردند و در سال ۱۳۹۷ این میزان از افراد علاوه بر جذب در دانشگاهها از این طریق، در کنکور نیز شرکت میکردند و باز فضای روانی و فشارهای روحی را متحمل میشدند.
وی با اشاره به سیاست وزارت علوم برای حذف کنکور در سال ۱۳۹۸ ادامه داد: ورودیهایی که در این سال با تکیه بر سوابق تحصیلی وارد دانشگاهها میشوند، نیازی به حضور در کنکور نخواهند داشت و دفترچه رشته محلهایی که با تکیه بر سوابق تحصیلی است از افرادی که در آزمون شرکت میکنند، مجزا شده؛ البته این امر منافاتی با ورود افراد به رشتههای کنکوری ندارد اما این امر فقط در رشتههای خاص امکانپذیر است.
انتهای پیام/