به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد در نشست علمی تخصصی «محورهای رسانهای بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانهها» که عصر امروز در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: از حدود ۴ ماه قبل یک کار مشارکتی را با اساتید و دانشجویان آغاز کردیم تا دانشکده به کانون مباحث رسانهای کشور تبدیل شود و دانشجویان را فقط برای تولید مدرک آموزش ندهیم و به این جمعبندی رسیدیم که دیدگاههای اساتید در نشستهای علمی تخصصی مطرح شود بنابراین با مشورت اساتید ۴۰ موضوع را پیشبینی کردیم و هر چهارشنبه یک نشست علمی تخصصی برگزار میکنیم.
وی در رابطه با وظایف رسانهها در برابر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه یک مخاطب عام و یک مخاطب خاص دارد، مردم، مسئولان و حتی دشمنان مخاطب عام هستند ولی مخاطب خاص این بیانیه جوانان کشور هستند و اینکه این جوانان چه ظرفیت عظیمی برای کشور به شمار میروند، قابل بحث است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد افزود: همچنین محورهای بیانیه بر دو محور عام و خاص است که محور خاص آن محور رسانهای است که در این حوزه زحمت کشیده شده و افراد متخصص داریم ولی حتما کارها به خوبی انجام نشده که در محاصره رسانهای قرار گرفتیم.
نصراللهی افزود: از این بیانیه میتوان درس رسانهای گرفت چرا که هم سرگذشت ۴۰ سال را روایت کرده و هم آسیبها، عیوب و مسئولیتها در آن بیان شده است.
وی گفت: برخی رسانههای ما حتی حاضر نیستند انتقاد را بشنوند اما مقام معظم رهبری در این بیانیه هم عیوب را مطرح کردهاند و هم راهحلها را بیان کردند و نکته مهم اینکه ایشان نخستین توصیه را امید و نگاه خوشبینانه میدانند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد گفت: من فکر میکنم محورهای عام بیانیه میتواند برای ما هم درست باشد اما دو محور رسانهای بسیار مهم برای ما وجود دارد، یکی تفکیک امید کاذب از امید صادق و دیگری خروج از محاصره تبلیغاتی.
نصراللهی ادامه داد:کار رسانه این نیست که همیشه بر روی ارزش خبری برخورد کار کند البته این ارزش هم جالب است اما فقط یکی از ارزشهاست، حتما باید هم به موارد مثبت و هم به موارد منفی توجه شود اما همکاران رسانهای ما در کشف مسائل منفی مثبت هستند. در صورتی که باید اگر مشکل را میگوییم به راهکار هم توجه کنیم که در این صورت امید ایجاد میشود.
وی افزود: اگر فقط مشکلات گفته شود و راهکار ندهیم گویا با دست خودمان به روح و روان مردم شلیک کردهایم اما مقام معظم رهبری به صراحت امید را راه حل تمام مشکلات دانستهاند و من فکر میکنم در شرایط تحریم باید به این مسئله توجه کنیم، رهبر معظم انقلاب به سیاست تبلیغی دشمن توجه کردهاند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد افزود: معیوب سازی مسئولان و مردم از آینده نیز ریشه در رسانهها دارد، وارونه نشان دادن واقعیتها، بزرگ کردن عیوب کوچک و انکار محسنات بزرگ کار رسانههای غربی است که انتظاری از آنها نیست. اما انتظار از رسانههای خودی چیست؟ اگر رسانههای ما واقعنمایی میکنند پس چرا در محاصره تبلیغاتی هستیم؟
نصراللهی ادامه داد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۱۵۰ ساعت در روز فقط خبر پخش میکند با این ۱۵۰ ساعت میتوان سونامی به راه انداخت ولی صدا و سیما چقدر جریان ساز است؟ من فکر میکنم اینکه فقط ۵۵ دقیقه بیانیه گام دوم در صدا و سیما خوانده و تمام شود ظلمی در حق مردم و رهبری است. البته صادقانه بگوییم گزارشهایی هم پخش شد اما کافی نیست زیرا باید از تمام ظرفیت استفاده شود و تبیین بیانیه گام دوم باید در دستهبندیهای زیبا به مردم ارائه شود تا در ذهن مردم باقی بماند.
وی گفت: البته اگر از صدا و سیما میگوییم به مفهوم انتقاد یکطرفه نیست بلکه به این دلیل است که باید از ظرفیت این رسانه استفاده کنیم.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد در ادامه در رابطه با چگونگی استقلال رسانهها گفت: به نظرم رسانهها باید مستقل باشند ولی به دلایل مختلف این امکان وجود ندارد ولی به نظر میرسد امروز رسانههای ما مستقل از مردم و موضوعات راهبردی کشور هستند،اگر قرار است رسانهها گرایشی داشته باشند این گرایش باید به سمت منافع مردم باشد. اگر رسانهها به موقع آگاه شوند و به موقع آگاه کنند مشکلات ما نباید زیاد شود.
نصراللهی گفت: رسانهها باید از محورهای رسانهای بیانیه گام دوم آگاه شده و شناخت آرایش رسانهای خودی، تدوین پیوست رسانهای و آسیبشناسی عملکرد رسانهای بسیار مهم است.
انتهای پیام/