به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید قاسم نعمتی روز سه شنبه در نشست خبری با ارایه گزارشی از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه اظهار داشت: بیمه مرکزی از اواخر سال 90 سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه «سنهاب» را راه اندازی کرد تا از سویی به جمع آوری اطلاعات اقدام کرده و از سوی دیگر نظارت خود را بر صنعت بیمه مکانیزه کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی افزود: در بسیاری اسناد، بیمه مرکزی ملزم است اطلاعات را به صورت مکانیزه در اختیار مراجع و صنایع دیگر قرار دهد.
وی از سنهاب به عنوان سامانه ای بزرگ یاد کرد و گفت: شبکهای مستقل از اینترنت بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ایجاد شده است که اطلاعات به صورت برخط دریافت میشود. میز خدمت الکترونیک بیمه مرکزی راهاندازی میشود که محصول نهایی سامانه سنهاب و اطلاعات قابل انتشار در دسترس و شامل اصالت بیمه نامه و اطلاع از شبکه فروش ارزیابان است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با بیان اینکه همه فرایندها بدون نیاز به کاغذ و به طور کامل الکترونیکی انجام میشود، گفت: پاسخگویی و رسیدگی به شکایت های هموطنان از دیگر خدمات این میز است.
نعمتی با بیان اینکه ارایه اطلاعات به روز آماری از دیگر دستاوردهای سامانه سنهاب به شمار می رود، گفت: در قالب این سامانه با نیروی انتظامی، راهداری، ثبت احوال، گمرک، قوه قضاییه، وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر سازمانهای مرتبط با صنعت بیمه، تبادل اطلاعات داریم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی از امضای تفاهم نامه با نیروی انتظامی برای ارایه اطلاعات در خصوص وضعیت بیمه نامه های خودروها خبر داد و گفت: اطلاعات نیز از ناجا دریافت می شود که زمان صدور بیمه نامه از وجود خودرو باخبر شویم. این تفاهمنامه اخیراً امضا شده است؛ در گذشته نیز تفاهمنامهای با ناجا داشتیم که متوقف شده بود.
* تسری کد یکتا به چهار رشته بیمه در سال 98
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی اعلام کرد: استانداردسازی اقلام اطلاعات مربوط به رشته های باربری، آتش سازی، درمان و بدنه خودرو برای اعمال کد یکتا سال 97 در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل آن به شرکت های بیمه ابلاغ شد و بنابراین از اواسط سال آینده کد یکتا به این بیمه نامه ها هم تسری مییابد. در حال حاضر نیز اطلاعات بیمه نامه ها دریافت میشود، اما این اطلاعات شامل خلاصه آماری است و نمی توان از آنها، نظارت بر صنعت بیمه را استخراج کنیم.
* 21 میلیون و 200 هزار خودرو کد یکتا گرفتند
نعمتی درباره اعمال کد یکتا در رشته شخص ثالث اظهار داشت: این استانداردسازی از ابتدای مهر 96 در صنعت بیمه اجرایی شد به طوری که در لحظه صدور بیمه نامه، اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال و صحت آنها بررسی میشود و پس از تایید به آن، کد یکتا میدهد. در نیمه دوم سال گذشته بیمهنامه 11 میلیون و 600 هزار خودرو صاحب کد یکتا شد که این میزان امسال به 21 میلیون و 200 فقره رسید.
وی با بیان اینکه یکتا عددی 11 رقمی است، گفت: در کنار نشان بیمه مرکزی و کد تصویری «RQ» روی بیمه نامهها چاپ میشود و بیمهگذاران میتوانند با اسکن این کد و یا مراجعه به تارنمای بیمه مرکزی، از اصالت بیمه نامه خود باخبر شوند.
این مسئول بیمه مرکزی تصریح کرد: استفاده از روش ارسال پیامک را دیگر روش دریافت تاییدیه اصالت بیمه نامههای شخص ثالث یاد کرد و گفت: این الگو برای چهار رشته باربری، آتش سوزی، درمان و بدنه خودرو تسری مییابد.
مسئول مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اعلام اینکه صدور کد یکتا حداکثر 2 ثانیه طول می کشد، در پاسخ به ایرنا گفت: از طریق برخط شدن تبادل اطلاعات بین شرکت های بیمه و بیمه مرکزی، فرآیند نظارت بر عملکرد شرکتها نیز تسهیل شده است به گونه ای که اگر شرکتی در این رشته اقدام به گرانفروشی یا ارزان فروشی بیمهنامه کند، معاونت نظارت در جریان کار قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: شرکتهای بیمهگر ملزم هستند بیمه نامه شخص ثالث را به همراه کد یکتا به خریداران ارایه کنند. اگر بیمه نامهای فاقد کد یکتا باشد، به این معنا نیست که شرکتهای بیمه می توانند از پرداخت خسارت و ارایه خدمات به بیمه گذار شانه خالی کنند بلکه به این معنی است که از نظر بیمه مرکزی این بیمه نامه فاقد اصالت است.
نعمتی اظهار داشت: در آینده کد یکتا به عنوان ابزاری برای سنجش صحت بیمه نامهها خواهد شد و شاید شرکت های بیمه ملزم شوند که جز کد یکتا چیزی روی بیمه نامهها چاپ نکنند. اجرای این فرآیند سبب شده تا نیروی انتظامی با دریافت برخط اطلاعات امروز با رصد شماره خودرو و یا هر وسیله نقلیهای که مشمول بیمه شخص ثالث است، از صدور بیمه نامه برای آن آگاه شود.
انتهای پیام/ب