تربیت تنهابه عهده معلم پرورشی نیست/تاکید برنقش تربیتی تمام معلمان

5c8c87b5a225a_5c8c87b5a225c
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم باعث می شویم فرصت‌هایی که می‌توانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم، از دست برود.

رضوان حکیم زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالش‌های تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم گفت: مسئول تصمیم گیری در این باره مرکز سمپاد است. ولی شیوه آزمونی که برای انتخاب اجرا خواهد شد با روش‌های سنتی و غلط گذشته تفاوت خواهد کرد.

وی بیان کرد: تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین مورد تاکید است، اما آیا فضاهای مناسبی اعم از کارگاه هنری، ورزشی، آزمایشگاه و… در مدارس در اختیار داریم؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های درسی ما تمام ساحتی نیست یا ساحتی را بیشتر مورد توجه قرار داده است، گفت: شاید نکته اساسی جدا کردن نقش تربیتی از کار معلمان بود. اکثر وقتی که دانش آموزان در مدرسه می‌گذرانند با معلمان است. اگر بخواهیم نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم باعث می شویم فرصت‌هایی که می‌توانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم، از دست برود.

حکیم زاده افزود: در سند تحول، تقدم با تربیت است، اما برای تغییر نگاه و رویکرد ذی نفعان باید بیشتر تلاش شود. یکی از این ذی نفعان خانواده‌ها هستند و اگر قبله آمال را کنکور و آموزش ببینند نمی‌توان راه به جایی برد.

وی با بیان اینکه حرکت‌هایی در آموزش و پرورش و از دوره ابتدایی شروع شده که اگر سایر سازمان‌ها با آن هم راستا نباشند صد درصد توفیق نمی‌یابد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت فقط بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست. در حال حاضر تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربیت از سوی رسانه ملی با تبلیغات بی‌رویه مؤسسات را شاهد هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بدون شک نه حرکت شتاب زده می‌تواند کمک کند نه حرکت‌های پوپولیستی، گفت: همین حذف آزمون‌ها که چند میلیون مشتری داشت آیا کار کمی بود؟ این حرکت شروع شده است و می‌توانیم به سمتی برویم که این حرکت در فضای آموزش و پرورش تسری پیدا کند.

حکیم زاده افزود: برخی سیاست گذاری‌های خلاف سند تحول بنیادین چون تنوع مدارس و طبقاتی کردن مدارس می‌تواند این عدالت را در فراهم کردن فرصت‌های خوب یادگرفتن برای همه به طور یکسان فراهم نکند.

برچسب ها:

اجتماعی