به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 165شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در این جلسه سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته «فلسفه رسانه» در مقطع کارشناسی ارشد بررسی شد.
در این زمینه فهرست دروس پیشنهادی شامل دروس جبرانی، دروس الزامی و دروس اختیاری ارائه شد و اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره تدوین دروس جبرانی و پیشنیاز برای دانشجویان ورودی، استفاده از مبانی فلسفه اسلامی در کنار مبانی فلسفه غرب در این رشته، ارائه دروس جبرانی دانشجو بر اساس اختیارات گروه آموزشی، افزایش تعداد دروس جبرانی، اختصاص درس فلسفه علم به عنوان درس الزامی این رشته و همچنین تقویت واحدهای عملی دروس اختیاری پرداختند.
در ادامه این جلسه، حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: باید بررسی کرد که مواد درسی مورد نیاز برای پذیرش دانشجو در آزمون ورودی از چه منابع درسی باشد.
وی افزود: مسئله مهمی که باید مورد توجه باشد این است که رشته مذکور برای عموم داوطلبان رشتههای کارشناسی ارائه میشود و برای رشتههای غیر مرتبط، واحدهای جبرانی در نظر گرفته شود.
در ادامه دروس پیشنهادی برای این رشته ارائه شد و اعضا به بررسی سرفصل آن پرداختند.
حجتالاسلاموالمسلمین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول گفت: عنوان دروس، سرفصل و منابع درسی بعضاً ارتباط واضح و منسجمی ندارند که نیاز به تدقیق بیشتر دارد و البته میتوان این مسئله را به دلیل تازگی و میانرشتهای بودن آن دانست.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر برخی منابع مربوط به این رشتهها در حال تدوین است که نیاز به گذر زمان دارد.
حداد عادل در ادامه تأکید کرد: اینکه برخی دروس بدون منابع کافی برای دانشجویان ارائه شود ممکن است لطماتی را به بدنه دانشگاهی و دانشجویان وارد کند.
وی افزود: چنین مواردی که ناشی از شتابزدگی است آثار نامطلوبی را به همراه خواهد آورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دروسی که ارائه میشود شایسته است منابع علمی مناسبی هم برای آن فراهم شود و در معرض نقد و واکاوی قرارگرفته باشد تا به عنوان منبع درسی ارائه شود.
در ادامه این جلسه نیز حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در برخی دانشگاهها از قبیل دانشگاههای ترکیه و فرانسه رشتههای میانرشتهای تنها در اختیار دانشگاههایی داده میشود که دپارتمان مربوط به هر دو رشته را داشته باشند.
وی افزود: البته این رشتهها به صورت برنامه اجرایی برای دانشگاهها در نظر گرفته میشود و هر دو دپارتمان در اجرای برنامه مذکور نقش دارند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: باید برای دروس میانرشتهای که توسط شورای تحول و ارتقای علوم انسانی پیشنهاد میشود دانشکدههای هر دو رشته در دانشگاه مشغول به فعالیت باشند.
قرار شد پیشنهاد مذکور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شود.
در پایان برنامه کلی دروس رشته «فلسفه رسانه» در این جلسه به تصویب نهایی رسید و مقرر شد منطبق با مباحث ارائه شده در این جلسه سرفصل دروس در کارگروهی توسط شورای تخصصی حوزوی بررسی و نهایی شود.
انتهای پیام/