خودروسازان در واردات قطعه شریک هستند

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره عدم رغبت خودروسازان ایرانی برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروسازی ژاپنی و کره‌ای علیرغم تمایل این شرکت‌ها برای همکاری با ایران پس از برجام، گفت: براساس استعلامی که از بانک مرکزی صورت گرفت بدهی خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان، نقدینگی حاصل از پیش فروش خودرو۲۰ هزار میلیارد تومان و بدهی به قطعه‌سازان نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارند، افزود: اعداد و ارقام نجومی مربوط به بدهی‌ها‌، تعهدات معوق خودروسازان نشان‌دهنده مافیای موجود در این صنعت است.

گردش مالی خودروسازان مبهم است

وی با بیان اینکه ابهامات بسیاری در گردش مالی صنعت خودروسازی وجود دارد، اظهار کرد: اگرچه خودروسازان بدهی و زیان انباشته بسیاری دارند اما یک هزار میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیردولتی کمک کردند.

کمک یک هزار میلیارد تومانی خودروسازان به نهادهای عمومی غیردولتی علیرغم بدهی‌های بسیار

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که صنعت خودروسازی که با بدهی‌های زیادی رو‌به‌رو است چرا باید یک هزار میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کند، خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ که با حضور مدیران خودروسازی برگزار شد از این شرکت‌ها خواسته شد اطلاعات مربوط به نحوه هزینه‌کرد پول‌های حاصل از پیش فروش خودرو را گزارش دهند. در ابتدای امر خودروسازان از ارائه این اطلاعات شانه خالی کردند اما در نهایت پس از اصرار کمیسیون مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی در این امر، مشخص شد ۷۵ درصد مبالغ دریافتی از پیش فروش‌ها به قطعه‌سازان پرداخت شده است.

چند درصد از پول یک خودرو سهم قطعه‌سازان است؟

وی با طرح این پرسش که چند درصد پول یک خودرو سهم قطعه‌سازی است، ادامه داد: احتمالا سهم قطعه ساز از خودرو یک سوم قیمت است.

پارسایی تصریح کرد: علیرغم اینکه 75 درصد قیمت خودرو سهم قطعه‌سازان نیست، اما با فرض تایید این موضوع، اگر ۷۵ درصد نقدینگی حاصل از پیش فروش خودروها به قطعه‌سازان پرداخت شده، بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان محلی از اعراب ندارد. حال این سوال مطرح است چرا در آمار شرکت‌های خودروسازی، مطالبات قطعه سازان قید می‌شود.

شرکت‌های خودروسازی در واردات قطعه شریک هستند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی در واردات قطعه شریک هستند، خاطرنشان کرد: باید جزییات مطالبات واردکنندگان قطعات و قطعه‌سازان داخلی تفکیک شده و مشخص شود.

به زعم پارسایی وارد کنندگان قطعه طلبی از خودروسازان ندارد چرا که خودروسازان با واردکنندگان قطعه شریک هستند. در واقع قطعه‌سازان داخلی طلبکار اصلی هستند.

خودروسازان ایرانی اجازه‌ی رقابت و حضور کشورهای خارجی را در صنعت خودروسازی نمی‌دهند

وی گفت: مادامی که رانت و سرمایه کلان در خودروسازی جریان داشته باشد شرکت‌های خودروسازی نمی‌خواهند رقیبی داشته باشند به همین دلیل تمایل به همکاری با تویوتا و سایر شرکت‌های خارجی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان ایرانی اجازه‌ی رقابت و حضور کشورهای خارجی را در صنعت خودروسازی نمی‌دهند، تاکید کرد: بخش عمده مشکلات موجود در این صنعت ناشی از سهم ۱۸ درصدی دولت در خودروسازی است. حضور دولت در این صنعت تعارض منافع ایجاد می‌کند.

خودروسازان تمایلی به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودروسازی ندارند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: خودروسازان تمایلی به از بین رفتن انحصار موجود در صنعت خودروسازی ندارند و با واردات خودرو و تکنولوژی جدید در این حوزه موافق نیستند.

با پول‌های هزینه شده در صنعت خودرو می‌توانستیم تکنولوژی تویوتا را وارد کشور کنیم

پارسایی با بیان اینکه بدهی خودروسازان به باتلاقی خطرناکتر از موسسات مالی تبدیل شده است، اضافه کرد: با پول‌های هزینه شده در این صنعت می‌توانستیم تکنولوژی تویوتا را وارد کشور کنیم تا مردم از خودروی ایمن استفاده کنند و حتی در این صورت توانایی صادرات خودرو نیز ایجاد می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین ۹۰ میلیون لیتر است، گفت: سایر کشورها در چهار دهه گذشته مصرف بنزین خودروها را به یک چهارم رساده‌اند در صورتی که ما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ایم اگر مصرف سوخت در این مدت در کشور ما نیز کاهش پیدا می‌کرد سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به نفع کشور بود. با صرفه جویی در مصرف بنزین می توان هر ساله تکنولوژی یکی از صنایع خودروسازی جهان مانند تویوتا، هیوندا را وارد کرد.

پشت پرده‌های خودروسازی روشن می‌شود

پارسایی تاکید کرد: کمیته‌ای که در کمیسیون اصل۹۰ به منظور بررسی مشکلات صنعت خودروسازی تشکیل شده پشت پرده‌های خودروسازی را روشن می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این کمیته می‌تواند تا سال آینده گزارشی کاملی از وضعیت خودروسازی و مشکلات آن ارائه دهد، گفت: تلاش کمیته در این راستا است؛ اما از آنجایی که در این حوزه هر روز اتفاق جدیدی رخ می‌دهد تهیه گزارش باید مداوم به روز شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تبعیض و بی عدالتی را آزاردهنده توصیف کرده و گفت: دو سال پیش ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه صنعت و تولید کامل به خودروسازان تخصیص داده شد در صورتی که کمتر از ۵ درصد اشتغال کشور به اینحوزه اختصاص دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: استان فارس بیشتر از خودروسازی اشتغالزایی دارد در حالی که کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صنعتگران این استان در نظر گرفته شده که به صورت ۱۰۰ درصد نیز تخصیص پیدا نمی‌کند.

برچسب ها:

مجلس