قائم مقام وزیر آموزشوپرورش در امور بینالملل گفت: شیوه اداره مدارس خارج از کشور بهدلیل محدودیتهای بودجهای باید تغییر کند و دیگر نمیتوانیم همانند گذشته به این مدارس نیرو اعزام کنیم.
شرایط اقتصادی کشور و نوسانات ارزی در سال 97، مدارس خارج از کشور را نیز تحت تأثیر قرار داد بهگونهای که معلمان این مدارس از تأخیر 8 ماهه در پرداخت حقوق خود خبر میدهند.
در اواخر سال گذشته نیز بخشنامه مرکز اموربینالملل و مدارس خارج از کشور منتشر شد و از بازگشت بخشی از نیروهای این مدارس تا خرداد امسال خبر میداد که این کار را موجب صرفهجویی ارزی به میزان 2.5 میلیون یورو خواهد شد.
در چنین شرایطی وضعیت ادامه فعالیت مدارس خارج از کشور و شرایط نیروهای شاغل با اما و اگرهایی همراه شده است؛ در همین رابطه غلامرضا کریمی؛ قائم مقام وزیر آموزشوپرورش در امور بینالملل در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری مدارس خارج از کشور در اواخر سال 97 با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت وزارت امور خارجه و وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: مدارس خارج از کشور با توجه به چالشها و مشکلات ارزی پیش آمده باید سازماندهی مجدد شوند و تداوم وضعیت این مدارس به شیوه گذشته امکانپذیر نیست.
نمیتوانیم در این شرایط ارزی همانند گذشته نیرو اعزام کنیم
وی متذکر شد: در جلسه شورای سیاستگذاری مدارس خارج از کشور، گزارشی از وضعیت موجود مدارس ارائه شد؛ هماکنون 112 مدرسه ایرانی در 80 کشور جهان فعالیت میکنند اما برای سال تحصیلی آینده بهدلیل محدودیتهای بودجهای باید شیوه اداره مدارس متحول شود.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به این پرسش "تحول در شیوه اداره مدارس خارج از کشور به چه صورت اتفاق خواهد افتاد" گفت: یکی از مهمترین اقلام هزینهای در این حوزه، اعزام معلم به خارج از کشور است و از آنجا که سال 97 هزینه اعزام نیرو به دلیل مشکلات ارزی چندین برابر شد با بودجه محدود 207 میلیارد تومانی مدارس خارج از کشور امکان اعزام نیرو مشابه سالهای گذشته وجود ندارد.
تعداد نیروی اعزامی به مدارس خارج از کشور به شدت کاهش مییابد
کریمی ادامه داد: سالهای گذشته حدود 400 نیرو با حقوق ارزی اعزام میکردیم که حدود 300 نفر از همسران آنها هم اعزام شدند و مجموع اعزامیها به 700 نفر میرسید اما با توجه به بحران ارزی، باید در سال تحصیل آینده میزان نیروهای اعزامی را به شدت کاهش دهیم تا به کمتر از 200 نفر برسد.
وی با اشاره به اینکه در جلسه شورای سیاستگذاری درباره سازوکارهای جایگزین بحث و گفتوگو شد، عنوان کرد: سازوکارهای جایگزین باید به گونهای باشد تا هم مدارس به فعالیت خود ادامه دهند و هم با توجه به کمبود بودجه بتوان کار را مدیریت کرد.
روشهای جایگزین اعزام نیرو چیست؟
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: تاکید بر آموزش مجازی، بهرهگیری از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از دانشجویان و معلمانی که خارج از کشور هستند یا افرادی که نیروی آموزشوپرورش هستند اما به دلیل شرایط کار همسرشان در خارج از کشور هستند و در مجموع این افراد در مدارس خارج از کشور به کار گرفته شده و حقوق آنها به صورت ریالی پرداخت میشود تا بتوان مدارس خارج از کشور را اداره کرد.
کریمی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا آموزش مجازی را مورد توجه قرار دهیم، گفت: در خارج از کشور برخی مدارس ما 10 دانشآموز و برخی 500 دانشآموز دارند و منطقی نیست که مدارس بزرگ تعطیل شوند از سوی دیگر در برخی کشورها باید معلم به اندازه کافی باشد در غیر این صورت مدرسه را تعطیل میکنند بنابراین نمیتوانیم مدارس بزرگ را دچار محدودیت کیفی کنیم و برای مدارس کوچک تعداد نیروهای اعزامی را کاهش و آموزش مجازی را تقویت میکنیم.
وی تأکید کرد: مدارس خارج از کشور پایگاههای فرهنگی نظام هستند و کارگزاران نظام که در خارج از کشور هستند باید فرزندانشان در مدارس ایرانی درس بخوانند بنابراین نیاز است که بستر آموزش برای آنها فراهم شود و اگر توانمندی اعزام نیرو را نداشته باشیم باید به شیوههای دیگر فرصت تحصیل را برای فرزندان آنها فراهم کنیم، تمام تلاش ما این است که با توجه به شرایط بودجهای با استفاده از شیوههای مناسبتری، ادامه فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور را حفظ کنیم.