اخبار شرکتها؛ «بازار»، بستر انتشار برنامهها و بازیهای موبایلی و ویدیو، در آستانهی هشت سالگی فعالیت خود، از مرز چهل میلیون نصب فعال گذشت. عددی که نشان میدهد کموبیش نیمی از مردم ایران از این برنامه ایرانی و محصولات و خدمات ارائهشده در آن بهره میبرند. این عدد با جمعیت کشور لهستان برابری میکند و حدود هفت میلیون بیشتر از جمعیت کشور عربستان است.
در طول این هشت سال حدود ۵.۲ میلیارد بار دانلود یا بهروزرسانی از کافه بازار انجام شده است و تعداد کل برنامههای موجود در این فروشگاه ایرانی بازی و نرمافزار موبایل از ۱۶۴ هزار عبور کرده است.
بازار در فروردین سال ۹۰ به طور رسمی کار خود را به عنوان میزبان برنامهها و بازیهای موبایلی آغاز کرد و طی ۳ ماه اول فعالیت، به ۱۰۰ هزار کاربر دست یافت. بازار اکنون روزانه - به صورت میانگین- ۶ میلیون بار بازدید می شود.
تحریمهای یکجانبه اعمال شده از سوی گوگل در اوایل سالهای دهه ۹۰ کاربران گوشیهای اندرویدی را در کشور آزار میداد و از این رو کافه بازار اهمیت بیشتری برای ایرانیها پیدا کرد و رفته رفته محبوبتر شد. اما تحریمها تنها عامل رشد بازار نبود.
بازار چگونه رشد کرد؟
امین امیرشریفی، مدیرعامل کافهبازار، درباره دلایل رشد بازار و استقبال کاربران از این محصول ایرانی میگوید: «در اوایل سال ۹۰ بیشتر برنامهها و بازیهای عرضهشده در بازار رایگان بودند اما به تدریج و با فراهم شدن امکان فروش و استقبال کاربران، توسعهدهندگان استقبال بیشتری به این صنعت نوپا نشان دادند و در گسترش آن نقش جدیتری ایفا کردند. گام بعدی فراهمشدن امکان فروش درونبرنامهای بود که شرایط رشد شتابانتری را برای صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی فراهم کرد.
قبل از به وجود آمدن محصول بازار، اکثر کاربران مجبور بودند نصب اپلیکیشنها را از طریق کامپیوتر یا مغازههای فروش موبایل انجام دهند. حرفهایها هم نهایتا برای خودشان مجموعه دیسکهای فشردهای را تهیه میکردند که کلی برنامه هک شده، رایگان و عمدتا قدیمی را گردآوری کرده بودند و تنها با اضافه کردن جلدهای رنگی خوش لعاب به فروش میرسید.
اما اکنون بازار به عنوان بزرگ ترین بستر ارائه برنامهها و بازیهای موبایلی در ایران، میزبان محصولات بیش از ۲۰ هزار توسعه دهنده ایرانی است.
توسعه فنی، توان داخلی
کافهبازار در هشت سال گذشته، هفت نسخه بازار و در مجموع ۱۱۹ بهروزسانی را منتشر کرده است.
علی وحدانی، مدیر تیم محصول بازار، می گوید: « با رشد سریع تعداد برنامهها و بازیهای منتشرشده در هر سال، تیم فنی پیوسته گامهای تازهای برای تسهیل استفاده کاربران از این محصول را برداشته است- از جمله بهبود سرویس جستوجو و ارائهی پیشنهادهای شخصیسازیشده. هم اکنون تیمی بالغ بر ۵۰ نفر روی نگهداریَ بهبود و توسعه محصول بازار کار می کنند که از زیرساخت فنی گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان بهره میبرند.»
توسعهدهندگان ایرانی، رکن اصلی صنعت
اما رشد و توسعه کافه بازار و استقبال کاربران ایرانی از این محصول نتیجه فعالیت رکن اصلی صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی یعنی «توسعهدهندگان» بوده است.
محمدرضا تشکری، مدیر تیم برنامههای بازار، در خصوص نقش بازار در برقراری رابطه میان توسعهدهندگان و کاربران میگوید:
«سعی ما در بازار این بوده که یک بازار پرکاربر برای توسعهدهندگان به وجود بیاوریم تا مشکل زنجیره عرضه برنامهها را تا حد بسیار خوبی برطرف کنیم و پلی میان توسعهدهندگان و کاربران بسازیم. وضعیت فعلی بازار حاصل همکاری مشترک بیش از ۲۰ هزار توسعهدهنده برای تولید محتوای با کیفیت از یک سو و بازار برای ساماندهی و در معرض دید قرار دادن محتواهای با کیفیتتر به کاربر به منظور جلب اعتماد وی و ایجاد یک تجربه کاربری قابل قبول از سوی دیگر است.»
سال ۹۷ نیز ابزارهای تازه ای از جمله امکان تبلیغات در جستجوی بازار و همچنین سرویس ویدیو به بازار افزوده شد. تا پایان سال گذشته بیش از ۴,۵ میلیون نفر در بازار محتوای ویدیویی را تماشا کردند و به طور میانگین روزانه ۱,۷۳ میلیون دقیقه محتوای ویدیویی در کافهبازار برای کاربران نمایش داده شد.
چهل میلیونی شدن نصب فعال بازار بیش از اینکه موفقیتی برای هشت سال فعالیت مستمر مجموعه کافهبازار باشد، خبری مسرتبخش برای صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی ایران به شمار میرود.
انتهای پیام/ب