سهم "سیل" در محتوای فضای مجازی طی یک ماه گذشته

5cade481253c9_2019-04-10_17-11
داده کاوی از فعالیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی درباره وقوع «سیل» در فروردین ماه در کشور، حاکی از آن است که بیش از ۵۳۲ هزار مطلب فارسی در این زمینه منتشر شده است.

داده کاوی (Data Mining) یک شرکت دانش بنیان در حوزه کلان داده(Big Data) از وضعیت توجه افکار عمومی به موضوع وقوع «سیل» فروردین ماه در فضای مجازی نشان می‌دهد که بیش از ۵۳۳ هزار محتوا در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، توئیتر و اینستاگرام در این خصوص منتشر شده است.

این اطلاعات بر مبنای رصد فضای مجازی مبتنی بر سامانه داده کاوی «دیتاک» در خصوص اینکه سیل در کدام استان توجه افکار عمومی در فضای مجازی را بیشتر به خود جلب کرده و نیز بیشترین تولید محتوا مربوط به کدام شبکه اجتماعی بوده، به دست آمده است.

در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۹ فروردین ۹۸ در مجموع ۵۳۳ هزار محتوا در سه بستر تلگرام، توئیتر و اینستاگرام با کلمات مرتبط به «سیل گلستان»، «سیل شیراز»، «سیل لرستان» و «سیل خوزستان» تولید شده‌است.

سهم تلگرام از محتوای تولیدشده ۴۰ درصد، اینستاگرام ۳۴ درصد و توئیتر ۲۶ درصد بوده‌است.

 

با توجه به تعداد بسیار کم کاربران فارسی‌زبان در توئیتر (حدود ۲ میلیون نفر)، کاربران این شبکه ۲۶ درصد در تولید محتوای فارسی در اطلاع رسانی این حوادث، نقش داشته اند.

سهم استان گلستان از محتوای تولیدشده ۳۵ درصد، استان فارس ۲۷ درصد، استان لرستان ۲۳ درصد و استان خوزستان ۱۵ درصد بوده‌است.

این اختلاف درصدها با توجه به تقدم وقوع سیل در گلستان و تأخر آن در خوزستان منطقی به نظر می‌رسد.

برچسب ها:

اجتماعی