به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، مهناز خانوی،مدیرکل فرآورده های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو در نشست خبری هفتمین همایش مکملهای غذایی و رژیمی، گفت: سال ۹۷ برای تولیدکنندگان مکملهای غذایی و رژیمی سال خوبی بود؛ به طوری که با توجه به آمار تولید داخل مکملها رشد چشمگیری داشت.
وی با اشاره به اینکه واردات مکملها در سال 97 نسبت به سال قبل از آن، ۵۰ درصد کاهش یافت، اظهار کرد: در پایان سال 96 میزان واردات مکملها به ۱۰۰ میلیون دلار هم نرسید، اما واردات مواد اولیه مکمل نسبت به سال ۹۵ بیش از 2 برابر شد که نشان دهنده حرکت شرکتها به سمت تولید بیشتر بود.
مدیرکل فرآورده های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال ۹۷ میزان واردات مواد اولیه ۱۵۰۰ میلیارد ریال بود، تصریح کرد: میزان فروش مکملها در سال ۹۷ در کشور، ۸ هزار میلیارد ریال بود که نشان میدهد صنعت پردرآمدی است.
خانوی با اشاره به افزایش تولید مکمل در کشور عنوان، کرد: بر این اساس باید به تولید با کیفیت، نگاه دقیق تری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته گمرک و استاندارد روی ماده اولیه مکملها نظارت داشتند، بیان کرد: سازمان غذا و دارو در این حوزه ورود کرده است و تولیدکنندگان باید ماده اولیه خود را از بهترین نوع و برترین کمپانیهای تولیدی تهیه کنند.
مدیرکل فرآورده های طبیعی،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم استعلام برچسب اصالت بر روی مکملها تصریح کرد: امسال تولیدکنندگان مکمل نیز ملزم به رعایت لحاظ برچسب اصالت بر روی محصولات خود شدهاند؛ بنابراین از مردم میخواهیم هنگام خرید علاوه بر توجه به برچسب اصالت، صحت آن را نیز از طریق پیامک یا اپلیکیشن تی تک استعلام کنند.
خانوی با بیان اینکه بحث اطلاع رسانی در فضای باشگاهها نیز در دستور کار ما قرار دارد، گفت: باید کاری کنیم تا جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل چه عوارضی میتواند داشته باشد؛ در کنار آن هم بحثهای نظارتی را در حوزه تولید و عرضه تقویت میکنیم. در این زمینه ادارهای برای نظارت بر عرضه تولید و عرضه مکملها ایجاد شده است.
*از تبلیغ فضای مجازی مکمل نخرید!
وی درباره افزایش قاچاق مکملهای تغذیهای و ورزشی گفت: برای اینکه یک محصول قاچاق در سطح عرضه موفق باشد باید برای آن تبلیغ شود؛درحالی که هیچ یک از مکملها اجازه تبلیغ در رسانه ها را ندارند و مردم باید فرآورده مورد نیاز خود را از سایت داروخانههای مجاز یا مراجعه حضوری تهیه کنند؛ بنابراین تبلغات مکملها در سایتها و اینستاگرامی برای تبلیغ مکملها ممنوع بوده و میتواند خطرساز باشد.
خانوی با اشاره به اینکه قیمت گذاری مکملها در حیطه وظایف سازمان غذا و دارو نیست، گفت: اگرچه قیمتگذاری به سندیکا و اتحادیه وارد کنندگان تفویض شده است، اما سازمان غذا و دارو بر روند قیمت گذاری نظارت داشته و هر نوع افزایش قیمت را در قالب گزارشهای سه ماهه رصد میکند.
به گفته وی سال گذشته با توجه به افزایش چشمگیر مکملها با نظارت سازمان غذا و دارو، قیمت ۲۰ فرآورده به قیمت قبل بازگشت.
انتهای پیام/