محمدرضا جعفریان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره اقدامات صورتگرفته از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای حادثهدیدگان و سیلزدگان در مناطق مختلف کشور گفت: تأمین اجتماعی به محض اعلام هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب به تمام استانها از طریق دبیران مدیریت بحران اطلاعرسانی لازم را انجام و تمامی ادارات کل درمان استان نیز در آمادهباش قرار گرفتند.
وی ادامه داد: حفظ و حراست از پروندهها، اسناد و مدارک، حضور نگهبان تماموقت در واحدهای اجرایی، دریافت نسخه پشتیبان به صورت روزانه، رعایت نکات احتیاطی لازم برای آن دسته از همکارانی که منازل مسکونیشان در معرض خطر قرار دارد، رعایت نکات ایمنی در زمان پیشگیری و مقابله با سیلاب و عوارض تبعی از جمله اقداماتی بود که بلافاصله انجام شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: تأمین اجتماعی نسبت به همراهی لازم جهت حل بخشی از بحران کارگاههای فعال مناطق آسیبدیده، با پیشبینیهای لازم، حذف جرایم و تمدید مهلت، تقسیط و تسهیلات پرداخت حق بیمه اعم از کارگاههای فعال، رانندگان، ساختمانهای آسیبدیده و یا تخریب شده و کارگران ساختمانی را انجام داد.
جعفریان افزود: تمامی واحدهای اجرایی سازمان در مناطق سیلزده که ۱۵۳ واحد میشدند، در خصوص ارائه خدمات بیمهای و تسریع در زمینه صدور دفترچه بیمه المثنی و برقراری مستمری از کارافتادگی و مقرری بیمه بیکاری افرادی که حادثه دیدهاند، اقدام کردند.
وی گفت: اقدامات لازم جهت جمعآوری کمکهای نقدی همکاران سازمان از طریق حساب شماره ۱۱۱۱۸۰۹۰۳۳ بانک رفاه کارگران که میزان کمکهای نقدی با توجه به جمع آوری اطلاعات و اقدام از محل حقوق فروردین ماه همکاران سازمانی در پایان ماه جاری، قابل تجمیع و اعلام خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: به حدود ۲۰ هزار نفر اعم از افراد بیمهشده و غیربیمه شده صرفا در مراکز درمانی ثابت و سیار مناطق حادثهدیده خدمات درمانی رایگان ارائه شده است که ادامه نیز دارد.
جعفریان خاطرنشان کرد: ۱۴۱ تیم سیار درمانی در کنار تمامی بیمارستانها و درمانگاههای مناطق حادثهدیده خدمات درمانی لازم را به آسیبدیدگان ارائه میدهد.
وی ادامه داد: پس از انجام هماهنگی با اداره کار استانها مقرر شد با حضور کارشناسان اداره کار و اداره کل تأمین اجتماعی استان در محل شعب نسبت به اخذ درخواستهای متقاضیان بیمه بیکاری اقدام و پس از بررسی اولیه اقدامات لازم صورت گیرد. با توجه به قطع فیبر نوری در منطقه پلدختر و دیگر مناطق، در صورت ترمیم مراحل بعدی آن با استفاده از نسخه پشتیبان اطلاعات بیمهشدگان در اداره کل استان انجام میشود و همچنین تفاهمنامه مشترکی بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار به استانها نیز ابلاغ شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: تمامی مراکز درمانی ازجمله درمانگاه پلدختر در حال حاضر آماده ارائه خدمات لازم به سیلزدگان بوده و با توجه به احیای مجدد این درمانگاه هماهنگی لازم جهت استقرار درمانگاه سیار با همکاری جامعه پزشکی در مناطق آسیبدیده نورآباد و چگینی به عمل آمده است.
جعفریان تأکید کرد: علاوه بر ارائه خدمات درمانی در مناطق آسیبدیده به تمامی مراجعان و مصدومان حادثه و آن دسته از آسیبدیدگانی که به هر دلیلی دفترچه درمانی خود را مفقود کردهاند، با کد ملی و سامانه استحقاق، درمان آنها در تمامی مراکز سازمان امکانپذیر است.
وی ادامه داد: بیمهشدگانی که دفاتر درمانی آنان تا پایان خرداد سال جاری و یا زودتر از موعد مقرر ۴ و ۶ ماهه به اتمام رسید لزومی به معرفی به شورای پزشکی نخواهند داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی درباره اقدامات بانک رفاه در حادثه سیلاب نیز گفت: ۱۷ هزار تسهیلات به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان و ۸۵۰۰ فقره تسهیلات قرضالحسنه و همین طور ۸۵۰۰ فقره تسهیلات تعمیرات مسکن ارائه شده است.
جعفریان افزود: کمک به تأمین غذای گرم با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان، تهیه و توزیع ۵۰ هزار پکیج غذایی و ۱۶ هزار بسته بهداشتی، اهدای ۵۰۰ تخته پتو و ۸۰۰ بسته لوازمالتحریر و جمع آوری کمک نقدی کارگران در حدود ۲۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات این بانک بوده است.
وی ادامه داد: درباره اقدامات شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی به مناطق آسیبدیده نیز گفت: ارسال دارو و خدماترسانی به داروخانههای مراکز دولتی بدو لحاظ نمودن سقف بدهی، آمادهباش تمامی ماشینآلات سنگین مانند لودر، آمبولانس و… اعزام تیم همکاری با تیم مدیریت بحران استانها، اختصاص حدود ۱۶۰ تن آهک و ۱۰ تن سیمان، ارائه مهمانسراها برای مسافران از جمله اقداماتی بوده که توسط شرکتهای چهار استان گلستان، خوزستان، فارس و لرستان انجام شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: اقدامات عمومی از جمله ارسال بیش از ۷۰ تن تایر به مناطق سیلزده، رایگان شدن تمامی خدمات ارتباطی اینترنت، مکالمه و پیامک توسط رایتل و ارسال اقلام و کمکهای غیرنقدی از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.
انتهای پیام/