غلامی: اعتقاد به اثرگذاری دانشگا‌ه‌ها به حل مشکلات جامعه کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس  سراسری کارگروههای تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی گفت: آموزش عالی کشور به خصوص در تحول بخش آموزش برنامه هایی تدوین شده است.

وی افزود: اگر به تاریخچه چهل ساله آموزش عالی نگاه کنیم، بسیاری از فعالیت های ما در قالب قدیمی باقی مانده در حالی که تحول درآموزش عالی  به سرعت انجام می شود.

وزیر علوم ادامه داد: تغییر در عناوین درس ها و گروههای آموزشی و تغییر در رویکرد و‌ماموریت اهمیت دارد و آنچه انتظار داریم این است که تغییر و تحول در وضع مراکز آموزش، محتوا و دروس ایجاد شود.

وی اضافه کرد:انتظار جامعه نیز از ما این است که این تحولات در راستای نیاز جامعه صورت بگیرد،البته در سیستم های اجرایی ما فرصت کافی برای تغییر و تحول وجود دارد.

غلامی افزود:همکاران ما در دانشگاههای مختلف این وظیفه را تعریف کنند که نقدها را به سمت مجموعه متمرکز وزارت علوم که وظیفه هماهنگی و تطبیق را دارد، پیش ببرند.

وی با بیان اینکه بدون اشخاص متخصص و گروههای برنامه ریز ، این تحول ایجاد نمی شود، گفت: در یک مقطع زمانی خاصی قرار گرفتیم که هم برنامه های مصوب ملی و هم برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را موظف به تحول کردند علاوه بر این موسسات و دانشگاهها نیز از ما این تحول را خواستارند.

غلامی ادامه داد:ما در یک بخش در قالب ساماندهی آموزش عالی، تکلیف مراکز اموزش عالی با ابعاد کوچک را مشخص کنیم.

وی تصریح کرد:خوشبختانه سال گذشته در حوزه ستادی وزارت علوم فعالیت هایی صورت گرفت و‌طرح اولیه ایجاد شد.

وزیر علوم ادامه داد:به عنوان یک عضو هیات علمی می گویم که وظیفه استاد آموزش جدیدترین علوم است اما طبیعی است برخی از این علوم هنوز در جامعه ما کاربرد ندارد و من این ایراد را وارد می دانم که اساتید به من ابلاغ می‌کنند.

وی گفت:برنامه ریزی و از طرفی کمک و نظارت بر اجرای این طرح  اهمیت ویژه ای برای تربیت فارغ‌التحصیلان کارآمد دارد، در حوزه ساماندهی و برنامه ریزی دوره ها، رشته ها و مقاطع نیاز به آمایش و پیمایش سطح جامعه داریم.

وزیر علو م تاکید کرد: باید برای برنامه ریزی موثر تلاش کنیم و در آموزش عالی هم باید یک حرکت پیوسته انجام دهیم در غیر این صورت دچار عدم انطباق می‌شویم. با توجه به دسترسی های موجود و همکاری اساتید و‌دانشجویان دیگر می توانیم برای تدوین یک برنامه موثر از آنها کمک بگیریم.

وی اضافه کرد: در تعریف و‌تدوین رشته های جدید می توانیم ازتجربیات سایر کشورها استفاده کنیم و باید نگاهمان در تحول به سمت جامعه خودمان باشد.

غلامی در ادامه بیان کرد: رشد علمی که به آن دست پیدا کردیم، علی رغم نقدهای موجود که چاپ مقالات چه تاثیری دارد؛ این نکته را می گویم که ما در این بخش باید در دنیا فعال باشیم تا به حضور دانشگاهها در عرصه بین الملل کمک کند.

وی تاکید کرد: در برنامه های مقاطع کاردانی و کارشناسی در خصوص تعداد واحد و نوع دروس باید تحول جدی داشته باشیم. برای حوزه تحصیلات تکمیلی نیز باید دوره های تکمیلی داشته باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: باید باور و اعتقاد به اثر گذاری دانشگاهها و‌مراکز علمی را تقویت کنیم و باور مسئولین را به سمتی ببریم که دانشگاهها و متخصصین دانشگاهی می توانند به حل مشکلات جامعه کمک کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشه های علمی در دانشگاهها تشکیل شده و ماموریت رییس جمهور به دکتر نیلی برای بررسی موضوع سیلاب ها نشان از اعتماد به دانشگاهها دارد و به تقویت باور به دانشگاه کمک می کند.

انتهای پیام/