نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه حقوق معلمان مدارس خارج از کشور را با ۶ ماه تأخیر پرداخت میکنند و معلمان افسرده شدهاند،گفت:۱۵ میلیون تومان سرانه برای دانشآموزان خارج از کشور اختصاص میدهند.
قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای مدارس خارج از کشور با بیان اینکه با شرایط ایدهآل فاصله داریم، گفت: مدارس چندین کشور را بازدید و مشکلات را از نزدیک لمس کردهام، موارد مختلفی مطرح شده که نیاز به بررسی بیشتری دارد.
وی افزود: همه مدارس ایرانی در خارج از کشور یکجور نیستند برخی مدارس 2 هزار دانشآموز و برخی 7 یا 8 دانشآموز دارند به عنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما 18 دانش آموز داشت که 15 نفر ایرانی، 2 نفر پاکستانی و یک نفر هندی بود که دو معلم برای این مدرسه اعزام شده بودند که 4 نفر هم به تبعیت از آنها میروند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وضعیت پرداخت حقوق معلمان در مدارس خارج از کشور متفاوت است و در برخی کشورها سه ماه حقوق معلمان را در کشور غریب پرداخت نکردهاند.
معلمان در خارج از کشور تحقیر میشوند
وی با بیان اینکه معتقدم امسال بیشترین تغییرات را در بودجه مدارس خارج از کشور داشتیم که این مسئله به خاطر چالشهای ارزی بود، بیانکرد: گاهی میدیدم معلم ما در خارج از کشور تحقیر میشود، معلمان باید توانمندتر شوند در کشور ایتالیا از یکی از معلمان خواستم شیوههای آموزش در این کشور را توضیح دهد اما هیچ اطلاعی نداشت و این موضوع اصلاً خوب نیست، در حالیکه معلمانی که به مدارس خارج از کشور میروند باید اطلاعاتشان افزایش یافته و آورده اطلاعاتی برای کشور داشته باشند اما 6 ماه است که حقوق نگرفته و حتی نمیتوانند بیرون بروند.
احمدی لاشکی با بیان اینکه از 13 هزار دانش آموز مدارس خارج از کشور ما حدود 3000 نفر ایرانی نیستند، گفت: 10 هزار و 650 دانش آموز ایرانی داریم که 1600 یا 1700 نفر از آنها فرزندان معلمان و کارکنان سفارتخانهها هستند، مسیری که در حوزه مدارس خارج از کشور میرویم پر از اشکال است و باید اصلاح شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیانکرد: اینکه در کشور دیگری مدرسه تأسیس و هزینه کنیم به صلاح است یا خیر و این موضوع باید بررسی شود.
کیفیت در مدارس خارج از کشور پایین است
وی گفت: در کشور ما بر اساس آخرین سرشماری رسمی هشت میلیون و 895 هزار و 552 نفر در گروه سنی 10 تا 49 ساله بیسواد داریم، آیا میتوانیم برای تعداد 6 تا 7 هزار نفر این همه پول در جای دیگر هزینه کنیم؟ البته نمیگویم مدارس خارج از کشور را حذف کنیم اما در این مدارس کیفیت آموزش بسیار پایین است، در مدرسهای که 6 دانشآموز دارد، دو نفر ابتدایی، یک نفر متوسطه اول و سه نفر متوسطه دوم هستند، وقتی یک معلم شیمی که در آزمون پذیرفته شده به مدارس خارج از کشور اعزام میشود آیا او به ریاضی و عربی مسلط است؟
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دو میلیون و 900 هزار بیسواد در کشور داریم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این آمار مربوط به گروه سنی 6 تا 19 سال است.
وضعیت مدارس خارج از کشور خوب نیست، معلمان افسرده شدهاند
احمدی لاشکی گفت: باید آموزش از طریق فضای مجازی تقویت شود و فقط یک نفر خوب است برای هماهنگی آنجا حضور داشته باشد، امسال 37 میلیارد تومان به بودجه مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور اضافه کردیم اما وضعیت خوب نیست و معلم ما در خارج از کشور دارد افسرده میشود.
احمدی لاشکی ادامه داد: در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است در سال 95-96 تعداد 747 هزار و 911 نفر بازمانده در تمام مقاطع تحصیلی داشتیم، وقتی به کوهرنگ یا سیستانوبلوچستان میرویم تازه متوجه میشویم که اوضاع چگونه است البته غالبا آمارهای ما در کشور مشکل دارد و دارای اختلاف است و باید آن را اصلاح کنیم و آمارهای دقیق در دسترس نیست.
ایرانیان خارج از کشور به مدارس ما نمیآیند!
وی با طرح این پرسش که مدارس خارج از کشور برای جذب ایرانیان خارج بود اما چقدر موفق بودیم؟ افزود: آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور نداریم از چهار تا هشت میلیون آمار شنیدهایم، اگر 4 میلیون نفر را درنظر بگیریم باید 500 هزار دانشآموز داشته باشیم آیا توانستهایم این تعداد دانشآموز جذب داشته باشیم، آنها در مدارس دیگر مثلاً آلمانیها یا انگلیسیها تحصیل میکنند و فضای مدارس ما در خارج از کشور ضعیف است.
207 میلیارد هزینه میکنیم تا فرزند فلان سفیر درس بخواند!
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوانکرد: سرانه صبحانه دانشآموزی در مدارس شبانهروزی دو هزار تومان است اما 207 میلیارد تومان هزینه میکنیم تا فرزند سفیر و دیگری که در خارج از کشور است، درس بخواند البته باید از سفرا و وزارت امور خارجه برای حل مشکلات مدارس خارج از کشور تشکر کنیم چون وقتی که آموزشوپرورش نمیتواند حقوق بدهد آنها مساعدهها را به معلمان انجام میدهند.
احمدی لاشکی افزود: مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است در ارزشیابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب ها نمایندگان در حال بررسی هستند.
باید مدارس خارج از کشور تقویت شود اما حتما باید مدارس بزرگ را از مدارس کوچک و آسیبزا جدا کنیم.
وی مطرح کرد: رئیسجمهور روزی که برای تحویل بودجه به مجلس آمد، گفت که 4 میلیون و 200 هزار سرانه دانشآموزان را واگذار کنیم و به یک میلیون تومان کاهش دهیم اما حاضرند که 15 میلیون تومان سرانه برای دانشآموزان خارج از کشور اختصاص دهند.