لزوم گزینش صحیح و بهبود قرارداد‌ها در جلوگیری از تنبیه دانش‌آموزان

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در ارتباط با تنبیه توسط مربی در یکی از هنرستان‌ها که سبب صدمه به چشم هنرجو شد، گفت: طبق مقررات آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌هایی که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است، سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد و همه معلمان باید مراقبت‌های لازم را در رفتار خود با دانش‌آموزان داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی عوامل مختلف نیروهای انسانی حضور دارند، همان‌طور که روز گذشته اعلام شد درگیری بین هنرجو و مربی در یکی از هنرستان‌ها موجب تعلیق فرد خاطی شد و حمایت از مصدوم و موارد درمانی برای وی در حال پیگیری است؛ آنچه آموزش و پرورش به آن اصرار دارد، این است که تحت هیچ عنوانی تنبیهات و درگیری‌ها وجود نداشته باشد و توجه ویژه‌ای به امورات مربوط به تحصیل شود.

آذرکیش در باره این‌که سلامت روان معلمانی که به تنبیه بدنی روی می‌آورند، احتمالا دچار مشکل است و شما برای مقابله با آن چه اقدامی می‌کنید؟، این فرد مربی آموزش مهارتی بود که در قالب آموزش‌های مشارکتی بر اساس قانون وارد آموزش و پرورش شده بود که این مسئله را به وجود آورد و نیروی رسمی نبود؛ این اقدامی است که بخش مشاوره معلمان و مربیان باید پیش از ورود افراد به عرصه آموزش و پرورش به آن رسیدگی کنند، به هر حال مشکل تنبیهات از دهه‌های گذشته وجود داشته، ولی مهم این است سعی در پایان دادن به اقدامات نادرست داشته باشیم و از فرزندانمان مراقبت کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارشناسان حوزه تربیتی باید در مورد علل وقوع تنبیه دانش‌آموزان توسط معلمان و مربیان پیگیر باشند که چه مواردی سبب وقوع این بی‌اخلاقی‌ها می‌شود. بنده معتقدم رفتارهای موجود در کف جامعه در مدارس تأثیر گذاشته و موجب بروز بی‌اخلاقی‌ها می‌شود، ولی در آموزش و پرورش تمامی قوانین مربوط به حمایت از دانش‌آموزان است و در حوزه‌های سلامت روانی و جسمی از دانش‌آموزان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارشناسان حوزه علوم تربیتی، روانشناسان و مشاوران باید موضوعات را بررسی کنند و خطاهای به وجودآمده از مواردی است که مرکز پژوهش و مطالعات آموزش و پرورش می‌تواند به آن ورود پیدا کند؛ حتماً مطالعاتی در این زمینه‌ها انجام شده است، ولی گستردگی مجموعه‌ای که ۱۳ میلیون دانش‌آموز، ۱۰۵ مدرسه و بیش از ۹۰۰ هزار فرهنگی دارد، در بروز تنبیه هنرجو تأثیر گذاشته است.

آذرکیش در پایان افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بالاخره همه ما انسان هستیم و ممکن است از هر انسانی خطایی رخ بدهد؛ در انتخاب معلمان و فرهنگیان پیگیری‌ها وجود داشته و مهم این است که مراقبت‌ها انجام شود. همچنین نیاز است در انتخاب مربیان برای آموزش‌های مهارتی دقت بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی